tillslagsvarv

stormbringer

Medlem
6 dec 2012
36
0
1
hudiksvall
hej, som sagt tidigare så är jag helt novis vad gäller snöskotrar, och frågan har säkert ställts förut, men det här med att man har ett så högt varv innan det sticker iväg,är det så på alla typer och modeller av snöskoter?

min ski-doo form 500 -98 ligger på 4.600 rpm, och råmar som en skadeskjuten ko innan det går i ingrepp, tycker att det är onödigt mycke.
dels gräver man bara ner sig,dels går grannens lynx touring mycket lugnare på tillslaget typ 4000 rpm.
och jag har provkört hans maskin och kände på en gång att det var trevligare
att starta i snön med den än med min ski-doo.

så då sa han att man tydligen kan ändra på något som har med att fila klackar och släppa/spänna på fjädrar.
sen att man även ska byta vikter i primär/sekundär, men han visste inte hur,det va bara att han hört så.

så att som sagt kan man göra någe eller ska man åka med detta höga varv?
 

eron

Välkänd medlem
19 aug 2010
296
1
18
Boden
Man kan byta fjädern i primär variatorn mot en med lägre start tryck för att få ett tidigare tillslagsvarv.
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Kolla även hur remmen ligger i sekundär samt i vilken kondition den är i. Kolla även så motorn sitter fast som den ska. Hade problem på en gammal summit att motorn inte satt fast ordentligt, vilket gjorde att remmen blev för "lång" så då behövde det varvas ordentligt innan den fick fäste i variatorn och kom iväg.
 

stormbringer

Medlem
6 dec 2012
36
0
1
hudiksvall
okay,ja remmen är ny,allt sitter fast. men det ska tydligen gå att justera med skruvar någonting som har med vikter att göra.
vad skulle det tänkas vara som går att justera på?

enligt uppgift så får man ner varvet några 100 varv med det.men som sagt, jag har aldrig skruvat snöskoter förut,så alla tips är värdefulla för mig.

mvh stormbringer.
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Du borde ha tre skruvar på primären som du kan ställa mellan läge 2-6 varje hack är +- 200 RPM men med dom ställer du bara toppvarvet, dvs hur mycket din skoter ska kunna varva max typ 8200 RPM. inne i variatorn sitter det viktarmar som åker på ramper , lutningen på rampen har jag för mig påverkar inslagsvarvet tillsammans med en fjäder som också sitter där inne, annan typ av fjäder = högre /mindre tillslagsvarv. remmen ska ligga ca 2 mm över kanten på din sekundär variator (den bakre av de två), brukar gå att ändra med en eller tre små insex skruvar som sitter på sekundären (beroende av variator), skruva in dom och remmen åker ner skruva ut dom och snurra variatorn och remmen kliver upp

Primär
formula500_primär.JPG

Sekundär
formula500_sekundär.JPG

Du hittar spränskisser m.m på

http://epc.brp.com/login.aspx?ReturnUrl=/default.aspx?brands=skidoo&lang=E&brands=skidoo&lang=E
 

stormbringer

Medlem
6 dec 2012
36
0
1
hudiksvall
ahh... det där tackar jag för,grannen är inte heller någon meckfantom på snömaskiner,så han fattade också galoppen efter detta .

stort tack för hjälpen, mvh.