Tilltufsad Summit

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Tjenare som ni kanske läst i en annan tråd blev men stackars summit påkörd medans den transporterades på släp och boggien fick sig en smäll samt ena trailingarmen ni läste säkert också att tff vägrar betala så jag får sköta det själv

Så jag tänke först och främst fråga hur jag lättast fixar boggien som har fått sig 2 smällar 1 på varje sida i skenorna

går det att laga till på något sätt tror ni, den är intryckt ca 10 cm på 1 sida och 5 på den andra ingenting annat på boggien är skadat

andra fråga är hur kollar jag så inte hela skotern är ramsne eller liknande ski-doo här i stan ville inte ta på sig att kolla igenom det eftersom dom tyckte att det skulle vara svårt att veta helt säkert

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
hej!
lider med dig.
jag skulle nog satsa på att byta skenorna, det är ju aluminium...
ang. skotern i övrigt så är det väl en smaksak. om du får stå för hela kalaset själv så skulle jag först sätta ihop den och provköra...märker man då inga konstigheter så låt det vara ok! onödigt mkt jobb/pengar att sätta upp den i riktbänk om du ändå inte kommer märka nån skillnad efteråt?

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
jo det var jävligt surt minst sagt

som det ser ut så är det boggien som fått ta smällen där skenorna är intryckta lite på båda sidorna samt ena trailingarmen

så skotern hade endå tur att den ser ut att ha klarat sig lindrigt undan men den är som sagt inte helt undersökt än, farsan har kollat runt lite men inte lyckats hitta några sprickor någonstans

var bör man leta efter ställen skotern kan ha vikt sig på eller är boggien så pass tålig att den kan ha tagit hela smällen så resten av skotern kan ha klarat sig utan att bli ramsne?

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
I vintras var jag ute på en myr och såg inte att det var en stubbe eller vad det nu var, så jag nästan hoppade över den kollade sedan och såg att en av skenorna hade tryckts in 5-7cm, så jag tog ur boggin och rikade till det och det verkar funka bara bra..

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
I vintras var jag ute på en myr och såg inte att det var en stubbe eller vad det nu var, så jag nästan hoppade över den kollade sedan och såg att en av skenorna hade tryckts in 5-7cm, så jag tog ur boggin och rikade till det och det verkar funka bara bra..

hur gjorde du när du riktade till dom?

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Tog ur boggin och satte fast änden på skenan i skruvstädet och sen var det bara att bryta, vart ganska precis rakt.. (på väg hem från myren rullade knappt skotern utför:rolleyes:

har fått boggien fixad nu, en kille som jag känner jobbar med att räta ut bla släpvagnar mm så han lyckades fixa boggien, nu återstår bara trailingarmarna

R

Robin

Dålig stil av din åf att inte ta in skoter å kolla på den :S