Hittade en artikel
http://www.nwt.se/ArticlePages/200803/31/20080331202006_107/20080331202006_107.dbp.asp
OBS denna maskin går på ved och blir då lite dyrare i drift...
läs och njut
Publicerad: 2008-04-01 06:45
-------------------------
http://www.aftonbladet.se/temamiljo/article2417948.ab
Hembränt bränsle för 1,50 litern
Nu kan du bränna ditt eget bränsle hemma
Nu kan du bränna din egen etanol hemma på bakgården och dra ner dina bränslekostnader rejält. Med hembränningsapparaten ”E-Fuel 100 Micro Fueler” får du en liter etanol för endast 1,50 svenska kronor.
Tidningen Ny teknik skriver i senaste numret om det amerikanska bolaget ”E-Fuel Corporation” som lanserar en hembränningsapparat för etanolproduktion. Med den nya uppfinningen ska produktionskostnaden bli så låg som 1,50 kronor per liter.
Det som behövs för att du ska kunna producera din egen etanol med hembränningsapparaten är en specialutvecklad jäst, socker, vatten och el. Bakom idén och bolaget står Thomas Quinn och apparatens konstruktör Floyd Butterfield.
– Jämfört med storskalig etanolframställning sker vår tillverkning i färre steg och vid lägre temperatur, vilket gör metoden billigare, säger Thomas Quinn till tidningen Ny Teknik.
Men det är inte så enkelt som att damma av den gamla olagliga spritbrännaren. Etanolbrännaren är stor som en diskmaskin och har ett särskilt membran som separerar etanolen från vattnet. Dessutom måste du i Sverige söka tillstånd från både Folkhälsoinstitutet och din kommun för att få använda apparaten.
Till en början kommer produktionen av ”E-Fuel 100 Micro Fueler” ske i USA, Kina och Storbritannien. Priset på en apparat beräknas hamna på cirka 60 000 kronor.
Läs mer om etanolteknik på Nyteknik.se
--------------------------------
http://www.engadget.com/2008/05/09/e-fuels-micro-fueler-creates-ethanol-from-sugar-in-your-backyar/
E-Fuel's Micro Fueler creates Ethanol from sugar in your backyard
by Darren Murph, posted May 9th 2008 at 10:05AM
Far from being the first at-home biofuel kit we've seen, E-Fuel is hoping to target consumers with a hankering for fueling up their vehicle with homegrown goodness. The Micro Fueler claims to be the first backyard Ethanol brewer made specifically for use at one's abode, and according to the outfit's CEO, the premise behind it is quite simple. By mixing water, sugar and yeast, individuals can receive E100 Ethanol in a matter of hours. More specifically, it's noted that a gallon of fuel can be derived from ten gallons of sugar, and while that may not sound like the most efficient conversion rate in the world, the company is quick to point out that costs can be lowered via federal, state and local credits along with carbon trading coupons. Those eager to start fueling up before they even leave the house can order one now for $9,995, though we're told not to expect shipments until Q4.
---------------------------
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/bioenergi/article338827.ece
Hembränningsapparaten blir en biomack
Ett amerikanskt företag ska börja sälja hembränningsapparater som ska producera etanol för bilbränsle. Tillverkningskostnaden sägs bli 1,50 kronor per liter.
Annons
E-Fuel 100 Micro Fueler är en hembränningsapparat för personligt bruk.
Men etanolen som tillverkas ska inte hamna i snapsglaset. Här handlar det om att producera bränsle till personbilen.
Med socker som råvara, en specialutvecklad jäst plus vatten och el ska maskinen kunna tillverka etanol för 1 krona och 50 öre per liter.
Apparatens konstruktör är Floyd Butterfield som bildat bolaget E-Fuel Corporation tillsammans med Thomas Quinn som bland annat har patentet för rörelsesensorn i Nintendos spelkonsol Wiii, skriver New York Times.
Apparaten, stor som en diskmaskin, är ingen traditionell spritkokare där förångad mäsk kyls av. Istället används ett nyutvecklat membran som separerar etanolen från vattnet.
Vid sidan av att producera billigt bränsle är Micro Fueler även miljövänlig då kolinnehållet bara är en åttondel jämfört med bensin, enligt New York Times.
Till en början ska tillverkningen av etanolframställaren ske i Kina Storbritannien och USA och priset för en Micro Fueler beräknas hamna kring 60 tusen kronor.
För att sänka priset på råvaran till etanolkoket i USA planerar Floyd Butterfield att börja importera billigt oätligt socker från Mexico.
Vid sidan av tillverkningskostnaden för etanolen tillkommer skatter och andra avgifter. Men nettokostnaden beräknas ändå bli omkring hälften jämfört med bensin.
I USA är det emellertid inte tillåtet att köra personbilar enbart på etanol. Men Thomas Quinn säger till New York Times att han hoppas på en lagändring när "Micro Fuelers börjar bli lika vanliga som swimmingpools".
-----------------------------
http://www.popularmechanics.com/blogs/science_news/4262690.html
Micro Fueler Is First Ethanol Kit for Brewing Backyard Biofuels on the Cheap
NEW YORK — This morning, the E-Fuel Corporation, a Silicon Valley startup, introduced the first ethanol refinery system designed for home use. The Micro Fueler, a backyard fueling station, can create pure E100 ethanol from sugar feed stock. “It’s third-grade science,” says Thomas Quinn, founder and CEO of E-Fuel. “You just mix together water, sugar and yeast, and in a few hours, you start getting ethanol.” The $9995 Micro Fueler has a can fill its own 35-gallon tank in about a week by fermenting the sugar, water and yeast internally, then separating out the water through a membrane filter.
E-Fuel representatives claim that the initial cost of the machine can be offset by up to 50 percent by federal, state and local credits, and the cost of raw sugar can be brought down to $1 or below through a system of carbon trading coupons. The Micro Fueler can produce a gallon of ethanol from about 10 gallons of sugar.
Quinn dismisses many of the preconceptions about ethanol—lower gas mileage, long-term damage to automotive fuel systems and the need for a “flex-fuel” car—as just myths. Quinn claims that the E100 from the Micro Fueler can be mixed with ordinary gasoline, or even water to a 70/30 ratio—and still maintain a high-enough octane level to provide plenty of power for ordinary vehicles.
The Micro Fueler is for sale now, with deliveries expected by the fourth quarter. Obviously, there are a lot of unknown variables—fuel prices, sugar supply and distribution, and, of course, the machine’s basic reliability—that will determine the potential success or failure of the Micro Fueler. But Quinn, who has a background in the PC business, sees the personal nature of the Micro Fueler as its main selling point. “Ethanol is really the people’s fuel,” he says. “Anybody can make it.” —Glenn Derene