Timbersleds toleranser / glapp!

Rogge

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Luleå
Jag köpte en Pro rmk med 43 mil boondocking på mätaren med en timbersled barkbuster framvagn inkl aluminiumspindlarna.
Kollade alla bultar i skotern, kört boondocking ända tills för två veckor sedan då vi var till jäckvik då de blev 20 mil hård ledkörning.
Efter helgens körning såg jag att spindlarna var alldeles skitiga, undersökte och beställde nya bultar och distanser / förminskare till kulbultsinfästningen då jag trodde det var dessa som nötts. Märkte dock att det nött på spindlarna från nedre a-armens kulbultsinfästning.
När jag fick dom nya så vart jag väldigt förvånad, bulten mätte jag till 9,4mm och hålet på distanserna 10,2mm. Jag kollade även upp vad hålet i spindeln var borrat till (på en ny) 9,8 mm.
Det ger ett totalglapp på 1,2 mm!

Jag har tagit upp detta med timbersled att det inte går att dra ihop en smidd aluminiumspindel så hårt med den bulten att det inte glappar och kommer åt att nöta.
Dom hävdar att bulten varit lös och att dom aldrig haft problem med deras framvagn.
Det roliga är att båda bultarna var dragna både före och efter jag märkte detta.

Jag kunde tyvärr inte ladda upp några bilder idag, några tips vart jag enklast gör det annat än dom 10mb som finns på forat?
Kolla annars på www.modshop.se om ni vill se hur det ser ut.
Någon annan som haft detta problem?
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Dom har rätt,bulten har suttit lös,du kan vara tvungen att svetsa i och borra nytt hål,eller går det få in ett fint schims imellan så att du kan dra åt hårdare?,kan gå att få dit en tjock bricka om man slipar lite lätt på kulbulten,annars så är det nog svetsen som gäller
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.236
1.074
113
Stora Blåsjön
Jo ja tror dom var i aluminium, va hade du i tankarna? :)
Är det aluminium så är det därför det har blivit så. Då spelar det ingen roll hur hårt du drar ihop bultarna, för aluminium distanserna kommer bara att tryckas ihop och bultarna bli lös. Se hur det är gjort på original, kulleden i stål och med extra stora ytor mot styrspindeln.

Sen hur håller bussningen mot skidan när spindeln är så tunn? Original ser nästan ut att vara dubbelt så tjock.
 

Rogge

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Luleå
Dom har rätt,bulten har suttit lös,du kan vara tvungen att svetsa i och borra nytt hål,eller går det få in ett fint schims imellan så att du kan dra åt hårdare?,kan gå att få dit en tjock bricka om man slipar lite lätt på kulbulten,annars så är det nog svetsen som gäller
Det är ju de att den har inte vart lös...den har vart dragen stenhårt!
Jag har borrat upp för en m10 och har fixat shimsbrickor så de är löst, får se om de håller eller om de blir som Asker menar :(
 

Rogge

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Luleå
Är det aluminium så är det därför det har blivit så. Då spelar det ingen roll hur hårt du drar ihop bultarna, för aluminium distanserna kommer bara att tryckas ihop och bultarna bli lös. Se hur det är gjort på original, kulleden i stål och med extra stora ytor mot styrspindeln.

Sen hur håller bussningen mot skidan när spindeln är så tunn? Original ser nästan ut att vara dubbelt så tjock.
Ja ska dubbelkolla va dom är gjorda i för material!
Du har säkert rätt, de låter Inge vidare roligt...
Den bussningen får ju smaka en del men de sitter insatser i olite tror jag, dom sticker ut ca 5 mm på varje sida.