tippat med min phazer och olja läckte ut.

krull_91_

Välkänd medlem
12 sept 2006
116
0
6
Lycksele
Hej killar, jag har ett problem. Igår när jag körde med min Yamaha Phazer RTX 09, så skulle jag köra uppför en kulle, men skotern kastades åt sidan och la sig på sidan. Motorn stannade av, och sedan läckte olja ur den vid luftfiltret.
Var tvungen att starta den och köra den på ett fält så att vi kunde dra hem den med en annan skoter när vi hade fått upp den. Jag körde ca 200 meter innan vi drog hem den. Vet någon om det kan vara ett stort problem? Eftersom oljan har runnit ur den? Ingen kåpa eller annan plast har gått sönder.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Det beror ju på hur mycket olja som läckte ur? Var oljelampan tänd då du körde den dom 200m?

phazernoob

Ny medlem
22 feb 2012
2
0
1
Skoterköping
Hände samma sak för mig igår, men det rann inte ut lika mycket olja för mig. Håller nu på med att rengöra luftfiltret :) Har du något tips hur man ska gå till väga?:confused:

krull_91_

Välkänd medlem
12 sept 2006
116
0
6
Lycksele
Jag tvättade luftfiltret i avfettning men inte ett petroleum baserat då filtret kan svälla av det. Har funderat på att kladda på luftfilter olja också men jag vet inte om det behövs?

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Re: Sv: tippat med min phazer och olja läckte ut.

Har funderat på att kladda på luftfilter olja också men jag vet inte om det behövs?
Är nog inte så nödvändigt på en snöskoter. Fast du kanske tänkt använda den på dammiga grusvägar i sommar? ;)

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Ett tips, montera en ventil typ avstängning diskmaskin eller liknande på ventilationsslangen mellan oljeburk- luftrenare och att i vredet för denna ventil borra ett hål dra ett kraftig tunnt snöre e.dy så att det blir lätt åtkomligt

Det absolut bästa med den lösningen för min del är att sedan jag gjorde den för ca 3 år sedan har jag inte behöft använda den :)

Inte så kul att stå ensam ute i djupa mörka skogen och konstatera att man är i skriande behov 2l olja