Tips angående SDI 600

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
Hej går i tankarna om att byta upp mig från en 600 ho-03 till en sdi 600 -08, blir nog en "ny" med garanti. Antingen en kort eller så blir det en X-trim. Märker man någon jätteskillnad på ledåkning mellan dessa maskiner?

Vad ska man hålla lite extra koll på, ser att en del uppleft småproblem med en del givare, samt att raveportarna kan småkrångla, stämmer detta?

Under inkörning så lär man väl få leva med en liten högre bränsle/olje förbrukning, som senare justeras vid 50mila service med hjälp av ny programvara?

Hur funkar dämparna på denna maskin, någon som haft problem? om det är så, är det någon som finns att få hjälp med via garanti, tex fel dämparschimsning?

Remslitage, verkar ju vara ett ingående kappitel när det handlar om skidoo och lynx, blir det bättre om man tar bort plastskyddet, för man förutsätter ju att variatorerna blir inställda korekta från motering.

Det som jag stör mig mest på är att dom kör med fettade lager, är det både på magnapulsidan och variatorsidan, vet att jag fettade in mitt lager på variatorsidan när jag bytte packbox. Är det sant att man ska fetta om efter 100 mil, eller vad uppger bombarier för service intervall på detta?

Ja kom med synpunkter, inför ett eventuellt nyköp :rock:
 

bubbaa

Aktiv medlem
9 mar 2009
68
0
6
Boden
Jag köpte mig en RE 600 sdi -08 förra veckan, den har grymt bra boggi och dämpare. Du åker riktigt fort där det är som guppigast faktiskt, farsgubben har en -09as xtrim 600 etec och det känns som att åka på en kort maskin efter leden, riktigt trevlig. Har dock hört ganska mycket illa om -08ans xtrim men -09an är då gudomlig iaf. Det var nå fuktproblem på vissa elkalbar också vilket gjorde att check engine lampan fick sprätt och lyste utan orsak, men efter fettning av janne på sixten i Boden så slutade det lysa utan orsak på min.