Tips att tabort separat oljesmörjning.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Hej, har en sno-pro 440 -02 som jag skulle vilja tabort den separata oljesmörjningen på!

Dock har jag hört att den smörjer vissa lager osv. Så ifall man tar bort den så är de risk att den skär i veven:confused:
Stämmer detta?

Annars, hur ska jag gå tillväga!

*Anledning till att jag vill göra detta är att den har skurit c:a 3-4 gånger senaste året, så något är galet*

//Rasmus
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Det stämmer.

Det finns lite olika lösningar.
Du kan:
- Fila till ett lock för att ersätta pumpen, eller så köper du ett färdigt inkl. packning från någon senare mod-maskin.
- Borra in en smörjnippel i locket och mata med smörjfett eller ha en slang som går upp till toppen där du ser till att det alltid finns tvåtaktsolja (den andra änden sitter i botten på blocket)
- Köpa den uppdaterade hylsan, som tydligen ska ha någon teflonbeläggning.

Jag har själv köpt locket, packningen och den uppdaterade hylsan. Ska köra med en slang från botten på blocket, som jag fyller med tvåtaktsolja.
Har dock inte än hunnit se om hylsan passar i F7-blocket, men den ser onekligen likadan ut som standardhylsan.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Okej, de löste ju alla problem!

Men hur är det med vev-smörjningen på denna motor då?
om -02an hade problem?

Är det viktigt och köra på rätt olja?
För förra ägaren körde på 95okt å delsyntets olja från shell på en 110okt APV motor..

Kan de ha något med att den skurit så ofta?
Har nu dock gjort om topparna till 98okt (kompsänkt)..

Mvh Rasmus
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Okej, de löste ju alla problem!

Men hur är det med vev-smörjningen på denna motor då?
om -02an hade problem?

Är det viktigt och köra på rätt olja?
För förra ägaren körde på 95okt å delsyntets olja från shell på en 110okt APV motor..

Kan de ha något med att den skurit så ofta?
Har nu dock gjort om topparna till 98okt (kompsänkt)..

Mvh Rasmus

Håller det så håller det.

Klart det är viktigt att ha en BRA olja. (jag har bara erfarenhet av Ipone och APV. Svårt att säga någon större skillnad på dem. Har haft två olika setups när jag körde med vardera, så hade ju inget att direkt referera emellan. Båda är dock, i mitt tycke, mycket bra oljor.)

Förra ägaren låter som en renodlad idiot.
Har han bara dragit bak tändningen till -3 och kört 95 oktan?
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Att ställa tillbaks tändningen för att kompensera låg oktan och hög komp är som att kapa kammarna om mattan kuggar över.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Jag har ingen aning om han ställt om tändningen antagligen inte..
Han visste inte mycket om skotrar, "ratten" där man ställer tändningen är borta så lite svårt o veta vad den står på!

Jo, funderar på att köra på Valvoline (eller va de heter) för den var ganska billig 79litern för helsyntet!
Sen vilken oljeblandning ska jag köra på?
funderar på ~3%
vart kan jag köpa BRA/BILLIG olja?
Om nu inte denna Valvoline, sen hitta jag Artic-cat orginal APV olja = 99kr litern!

Sen nu äre ju så att jag inte kan köpa 98okt bensin där jag bor, så då är väl okt booster enda alternativet? funkar det bra? HUR funkar det?

Mvh Rasmus
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Jag betalade 1480:- för 20l APV-olja här senast.
Betalar hellre fullpris på det jag köper och får jobb gjort gratis (låna avdragare/"variatorinställare", justering TPC, skidinställning, tömning/fyllning av dämpare, etc.) än att snåla till sig de där 10% man kan få.
74:-/liter tycker jag en bra olja är värd.
 

Cruisader

Medlem
5 jan 2008
38
0
1
Jag tänker åxå sluta använda separata oljespörjningen.men jag tänker dra olje smörjningen tillbaks till oljeburken så det blir rundgång på oljan bara,på så sätt slipper jag ihopskurna axlar och sådana problem:beer: