Tips för byggsats, likriktare till xenonkonvertering

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
När jag xenonkonverterade min Yamaha så konstaterade jag att även fast jag hade batteri så var det växelspänning från lysspolen till lampan.

Jag snickrade då ihop en snabb lösning med två likriktare och ett par kondingar som jag satte mellan h4-kontakten och xenonkitet vilket gjorde att det nu fungerar.

Eftersom jag vet att fler behöver samma lösning så kom jag på att vi kanske skulle gå ihop och flera stycken och köpa storpack av alla delar så kan man göra en byggsats för under hundralappen (hur mycket priset går pressa beror på hur många vi får ihop).

I satsen kommer det att ingå:

1 st H4 kontakt hona med kabel.
1 st H4 kontakt hane med kabel.
2 st Likriktarbryggor.
2 st 470uf kondensatorer.
1 st Kretskort.
1 st Krympslang.
1 st Monteringsanvisning.

På kretskortet kommer jag göra plats för ett extra motstånd framför likriktaren så man kan sätta in lite extra belastning om skotern tror att lampan är trasig. Jag kommer även göra så det går sätta ett bleedermotstånd efter likriktaren om man så önskar.

Obs. har du inget batteri så får du nog för lite ström från lysspolen för att få startströmmen till xenonljuset (säg emot mig om ni vet bättre).
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Sv: Intressekoll byggsats för likriktare till xenonkonvertering

Eventuellt kan jag fixa en H7 sats också om det finns intresse.
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Sv: Intressekoll byggsats för likriktare till xenonkonvertering

pax för iallafall en sats :)
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Sv: Intressekoll byggsats för likriktare till xenonkonvertering

Vet inte om det är köp å sälj blev rätt forum för det blir nog en hel del tekniksnack i tråden, dessutom är det mer förmedling än försäljning eftersom det blir självkostnadspris på grejerna.

Tänkte även posta in i tråden kretskortslayout mm så de med grejer på hyllan kan bygga själv.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Sv: Intressekoll byggsats för likriktare till xenonkonvertering

Så, en första version av kretskortet klart för etsning. ca 4x4cm blir kortet och ca 2 cm på höjden med komponenter.

Håller på undersöka vart jag får tag på komponenterna billigast och det verkar bli ebay.
 
Last edited:

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Det har legat på is ett tag men jag har fått hem alla komponenter och kontakter så jag ska försöka få tummen ur nu i veckan och göra klart kretskortet.
 

Marko.n

Välkänd medlem
2 jan 2006
172
0
6
Kil Sweden
Någon som har löst batteri frågan har köpt mig en boondocker utan elstart så inget batteri men hade xenon på min 600 x-trim i vintras å vill ha det igen
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Det borde nästan gå att ta från lysspolen från nyare skotrar med likström ut.. Om man köper ett xenonkit med startström på 10A så är det inte mer än vad de två H4 lamporna på 60W drar.
 

Marko.n

Välkänd medlem
2 jan 2006
172
0
6
Kil Sweden
Så det skulle funka å koppla direkt på ljus kablarna men kom på att jag även ska ha gps monterat kan du fixa till ett bra kitt
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Om den inte äter för mycke ström så kan du köra med den här satsen.
Koppla in kablarna från gps:en till både hel och halv med den diod till halvljuset så inte strömmen går fel väg till xenonsatsen när du kör med helljus.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Kanske ska passa på att modda satsen så man kan sätta en diod direkt på kretskortet samt en anslutningspunkt för kontinuerlig likriktad 12 volt max 4 ampere för till exempel gps-laddning.

Fast det är klart att kör man xenon så har man ju i regel ett batteri att ta ström för gps-laddning..

Vad tror ni, ska jag sätta dit det eller skippa?
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Hej.

Ja det är inte ovanligt med växelspänning till belysningen även om man har startbatteri. I det fallet hjälper batteriet inte.

Är inte riktigt med på vad du ska med 2st hela likriktarbryggor till ? H4 bixenon är väl vanligast en lampa samt styning av magnet.

Hur räknar du med att klara förlusteffekten. Bara i diodbryggan vid 2x35w belysning är det väl ca 8-10w förluster. Vad förväntar du dig för rippelström i kondensatorn. Klarar den av detta även i kyla.

En funktion som jag skulle ha lagt in är en påslagsfördröjning så att den en xenon satsen tändes först sedan den andra. Då behöver inte peak strömmen bli lika elak. Men visst behövs lite fler komponenter.

Vad ligger AC spänningen på i Yamaha till belysningen?
Tur att ni har elsystem gjorda för 2x55w så att det finns en sportslig att klart 2x35w. Maskiner men lägre effekter på lamporna räcker det oftast inte till för 2x 35.

Jag skulle inte rekommendera att ansluta någon annan utrustning. Det kommer att vara mycket störningar/rippel som kan skada annan utrustning.
Många maskiner har redan i det fördolda 12v likspänning till någon utrustning (elstyda avgasventiler, bränslepump etc.) Från dessa nät går det ta till små saker som en GPS. Använder man lite extra filter/glättning så kan man få än bättre spänning.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Anledningen till att jag kör två likriktare är för att bixenon är en xenonlampa med en liten motor.

I helljusläget så drar bara relät, men i halvljusläge så drivs öven dc-motorn som växlar till halvljus och då blev det enklast att bara sätta in två likriktare :)

Förlusten är inget problem eftersom den ska ju bara dra relät, man bör ju ha ett batteri som man driver xenonljuset med.

Jag har testat att den här metoden funkar på min vmax.

Det jag syftar på ovan när jag jag skrev att man borde kunna driva xenonen med endast ljuskontakten är om man har likspänning till belysningen för då behöver man ju inte någon likriktare över huvudtaget.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet


Om någon känner för att etsa själv så kan ni skriva ut ovan, kan hända att det behövs spegelvändas.

R1 och R2 kan användas om man behöver sätta in ett motstånd för att skotern inte ska tro lampan är trasig, då kapar man bara ledningsbanan emellan och sätter dit ett motstånd med lämpligt värde.

R3 och R4 är för bleedermotstånd, men det ska inte behövas fast det var lätt att förbereda för.

De två likriktarbryggorna U1 och U2 är typ en KBL406 eller liknande.

C1 och C2 är bara vanliga elektrolyter.

Jag ska ta och skicka iväg en beställning på färdiga kort, men jag måste hitta någon bra gerberviewer så jag kan kolla att mina gerberfiler blev rätt.
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Spelar det någon roll om man kör 2-takt eller 4-takt. Antar att din yamma är av nyare modell och således en 4-taktare.
Sen har man ju läst en hel del om ski-doos (lynx också, vet ej) problem med att hastighetsgivaren gått sönder (men inget vet varför), något du vet av? Är detta bättre?
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Det är en gammal tvåtaktare, moderna fyrtaktare kör väl med likström överallt redan... Och hur hastighetsmätaren kommer in i bilden blir jag inte klok på.