tips för W-arm förstärkning srx 700

stoffe_3

Medlem
19 apr 2009
28
0
1
Stockholm
Hej,

Någon som har tips (bilder) på hur man ska förstärka W-armen? bifogar på hur min arm ser ut.





tacksam för svar..
 

The Engineer

Välkänd medlem
1 jan 2000
228
0
16
Hej!

Sett dette fenomen förut på srx och sxr. (Bla den jag hade en gång i tiden)

Om man vill veta varför det spricker just där (utmattning är så klart en faktor här), kan man ganska enkelt göra en model i ett 3d program och köra en såkallad FEM analys. På så sätt är det enklare att se hur du ska förstärka armen.

Andra alternativet är att gå efter den amerikanska "The hillbilly method" där man helt enkelt förstärker tills det håller.

Mitt tips är följande;
Ta av främre arm och svetsa igen fogen som spruckit. Svetsa sedan på plattjärn (förslagsvis tjocklek 3-4mm och längd 100mm) på båda sidor av fyrkantsprofilen.
Du kan också lägga ett järn på undersidan av profilen för ökat böjmotstånd.
Blästra sedan och lackera med lämplig färg.

Detta torde hålla ett tag...

Skriv gärna och berätta hur resultat blev.
PS. Vet inte dina svetskunskaper men är du osäker lämna in till någon som är bekant med ämnet

David
 

stoffe_3

Medlem
19 apr 2009
28
0
1
Stockholm
Köp en H-Arm från Mountain boggien.

Vet ej säkert om den passar bolt-on. Men bör lösa dessa problem med sprickande W-arm.
Ja jag såg i ett inlägg att du bytt.. Fick du modifiera? Det hade ju varit det enklaste och bara byta rakt av. Annars blir det att svetsa och förstärka.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Sitter STD på MM '00 --> '02. Ev. Oxå viper MTN.

Vet ej hur den överns stämmer med korta pro-action boggien.

Bland annat är ju balata remmarna dragna frammåt och inte bakåt, som på W-armen. I där tror jag mycket av sprickbildningen liigger.
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
ingen som reagerar på att svetsen till vänster i övre bilden håller på att spricka också?