Tips och råd angående köp av Nytro xtx/mtx

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
Hej!
då jag fått sälja min skidoo tnt 600 08a så har jag funderat på att skaffa en yamaha nytro xtx eller mtx.
Något särskilt att tänka på då det gäller nytro? svaga punkter? hur ofta och vad ska servas? Tänkte mest oljebyten, ventiljustering? eller annat..
Fungerar 2008orna bra eller har dom många fel som möjligen är åtgärdade på 2010 t.ex?
Känns dom tunga och osmidiga i skogen där det är trångt och möjligen uppförs?
Hur stor skillnad på mattlängden är det mellan xtx och mtx? annan spårvidd? dämpare?

Sen finns tankar om ett 180hk turbo kit i framtiden.. Håller motorerna och drivning bra? Enkelt att montera?
Och går dom köra på 95oktan eller är det 98a som gäller?

Bränsleförbrukning utan och med turbo på ett hum?

Blev många frågor, hoppas någon yamaha kunnig kan svara :)

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Om du söker på forumet så finner du svar på alla dina frågor.

Oljeservice normalt en gång per år , ventiljustering kommer inte förens efter flera tusen mil.

längder
rtx = 307cm
xtx = 365cm
mtx = 388cm
xride = 388cm
mtx 162 = 411cm

-08 Har svagare framvagn (rtx - mtx)
-09 kommer xtx med bättre framvagn och smalare fotsteg som har större hål för genomsläpp av snö. xtx har även bättre dämpare, tror att mtx går över till fox float -09 eller -10
-10 får även mtx modellen den nya tunneln med bättre fotsteg.

-08 mtx har något smalare framvagn än senare modeller som alla har samma framvagn.

Yamahas motorer är kända för att tåla överladdning bra, 98oktan är att rekommendera om du kör på en oöppnad motor med standarkomp.

Standard ligger min xtx med 51mm matta ca 1,2-2,5 l/mil beroende på körning, med överladdning får du nog lägga till en liter per mil.

bränsletanken är på 28liter.

Hur den är att köra är en högst personlig sak, bästa sätt att ta reda på det är att testa en gissar jag.

//Lycka till med köpet

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
Är ganska sugen på köpa en men dom ligger lite över min prisklass så skulle vilja veta mkt tips och råd om dom för att lättare kunna bestämma sig :)
Vet någon vad en nytro mtx eller xtx väger? känns dom pigga och starka med original effekt?