tips och trix

marber500

Välkänd medlem
2 jul 2009
254
1
16
kalix
Vad finns det för tips och trix för att skråa / burka i träng? vad kan man göra för modifiernigar på skotern för att den ska bli lättare att skråa med? :)

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
I modifieringsväg så är krängningshämmaren en sak som kan vara bra att ta bort.
Annars så säger jag bara: Det är du som bestämmer över maskinen.

You have the power, the machine has power! Utnyttja de!

:nuts:

RonnyK

Välkänd medlem
14 dec 2008
456
1
16
Malå
Lätt skoter
Smal spårvidd
Lämplig höjd på styret, så att man står bra

Sen krävs det väl övning, precis som med allt annat.

Skåp

Välkänd medlem
16 nov 2006
196
0
6
Hudiksvall
Filmer som hjälpt mej...

[video=youtube;f3wZRciVTmQ]http://www.youtube.com/watch?v=f3wZRciVTmQ&feature=related[/video]
[video=youtube;MDwBj6SxD90]http://www.youtube.com/watch?v=MDwBj6SxD90&feature=related[/video]

Sen gäller det bara att öva och öva.... och se till att man har bra kompisar med sig ;-)

Sen så [video=youtube;42eqC-aFckQ]http://www.youtube.com/watch?v=42eqC-aFckQ[/video]

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.217
1.053
113
Stora Blåsjön
finns två bra tips till... skit i vad skotern tycker och var inte rädd att köra fast, då lär du dig att känna maskinen och vad den/du klarar av.

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Lätt skoter
Smal spårvidd
Lämplig höjd på styret, så att man står bra

Sen krävs det väl övning, precis som med allt annat.
Vet inte om spårvidden har betydelse.. För min nytro blev då MYCKET mer lättburkad sen jag bytte från 39" till 42" framvagn.
Däremot något som är helt värdelöst på en lössnöare är krängningshämmaren. Totalt onödigt!
Det som du säger om styret är bra, men tänk bara på att ett för högt styre är inte heller bra!
Jag skulle ta bort krängaren och montera riktiga skidor typ slp PowderPro eller Slydog Powderhound och sen bege mig ut i fluffet!

Utan övning övning och åter övning! Det är vad som gäller. Och så ska man inte vara rädd att fasna eller krasha, för då blir man hämmad av rädslan. Tänk lite som pistvakt när du kör.. "In't feg!!"

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
om du skulle haft tur o hitta en liten halvsleten f7a för 25 skulle jag slå till..
annars är väl mxz 800 hyffsat för pengarna..

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
om du skulle haft tur o hitta en liten halvsleten f7a för 25 skulle jag slå till..
annars är väl mxz 800 hyffsat för pengarna..
Du menar inte M7 och Summit?
Skrå och terräng är kanske inte det första folk tänker på med Mxz och F7. Visserligen är F-serien underbar i snön, men ändå.

inzaight

Aktiv medlem
28 feb 2010
80
0
6
luleå
Jag har också en fråga, Jag är 182 cm lång. I Vilken längd bör jag då köpa styrhöjare? Det finns mellan 50mm till 250mm.

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Jag har också en fråga, Jag är 182 cm lång. I Vilken längd bör jag då köpa styrhöjare? Det finns mellan 50mm till 250mm.
Det finns ingen given höjd då olika skotermodeller har olika avstånd mellan fotstegen och toppen av styrstången. Även höjden på styret är olika från modell till modell. Du måste lossa på styret på den skoter som du skall använda dra upp det i luften och känna ungefär vilken höjd som känns bra för dig och sedan få någon att mäta avståndet mellan styrstången och styret.

marber500

Välkänd medlem
2 jul 2009
254
1
16
kalix
Har hittat en skoter som tror skulle passa mig, det är en rmk 600 99. vad har ni för synpunkter om den? :) nog mycket motor?, bra i snön? m.m