Tips På 4x4 Diesel Max 100k

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Tja

Behöver lite tips på nyare bil

Både tjejen och jag använder bilen till/från jobbet så det blir en diesel

4x4 hade varit trevligt men inte ett absolut måste

Kollat lite på 330xd samt lite suvar, så jag tänkte höra med er vad ni har för biltips?

Extra plus om ni själv ägt bilen och har lite egna erfarenheter
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Nissan x-trail, går fantasktiskt bra och drar lite. Billig skatt, ca6700 per år. Stor, rymlig, härlig att köra och åka. Får dra 1450på b och 2000på be. Har en sån, och skulle nog haft kvar den om jag inte behövt en pickup till jobbet. Men nu ska den bort till förmån för en flakbil!
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Jo dom där är fina, men man ska se till att motorn är åtgärdad. Annars blir det lätt en smäll på 50000:-. Och det är inte så kul...
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Inte helt hundra men verkar som TS är ute efter en lite större kombi med 4wd? Inte en stor 4x4? X3orna är rätt fina, kusinen har en sådan och är nöjd! Men de flesta tyskar och subuaru?! (Stavning?) får fin kritik!
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Då röstar jag helt klart på Subaru! bästa 4wd! snåla o driftsäkra!
problemet är att deras dieslar är svåra att hitta under TVÅ hundra tusen...
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
mercedes ml är ju annars hyggligt billiga nu.

själv hadde jag köpt en dodge ram med gamla cumminsmotorn utan all el tror jag.om enda kriteriet är 4x4 och diesel.

mercedes w210 tycker jag annars om.sköna att köra ,slitstarka och drar lite bränsle.mycket god lastningförmåga.
minuset är att dom är riktigt dyra att äga 6-8 tusen i skatt beroende på motor och utrustning och att dom är jävligt rostbenägna.svårt att hitta fina.

söker en själv men lär bli att köpa en för bra pris och rostlaga själv då dom som sagt är svåra att hitta helt utan rost.
w211 är också fina men inte lika sköna tycker jag.



om du köper bmwn så ser för fan till att den är manuell.

automaterna som sitter ihop med "nya" 3.0an verkar inte palla med trycket.
vet två stycken som fått laga.varav ena "preppade" sin låda med ombyggt ventilpaket osv och nu verkar det funka.

är alltså inte utslitna lådor som gått 35tusen mil utan lågmilare.

vet tyvärr inte om detta gäller en viss serie eller om det gäller alla 330d aut.
 
Last edited:

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Personligen skulle jag aldrig köpa en MB cdi. Alldeles för mycket rappel med dom. Spridartätningar som börjar läcka efter lite mil och lådor som rasar. Nää tack...

BMW 30motorn går gudomligt men även där har det varit några dyra rep för många, skulle dock inte köpa en 3serie. Dom är ju så otroligt små! Totalt världelöst om man ska åka bort!
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
lådorna på mercorna repar man i regel runt 30-50tusen mil.
spridartätningar var 20e mil på sin höjd.


vet inte vad du har fått för dig men så ligger det till.

men vet att det finns dom som haft problem med spridartätningar,inte att dom går sönder ofta.för det här rent påhitt.
däremot om dom får läcka länge så bränner dom fasst i toppen.vilket kan bli stora problem när dom ska bytas.

lådras är ju däremot taget ur luften.
har själv ägt en drös med mercadieslar och cdi är ju bland det bästa man kan köra med.
dom bara går och går.en hadde gått 67tusen med originalmotor.bytt kamkedja vid50 annars bara köra;)


men som sagt 330d vet jag ju själv två stycken som har rasat.och det är inte vid nå 30 tusen mil inte.utan den lådan är helt enkelt underdimensionerad.

går själv i tankarna att kanske överväga att köpa en bmw istället.isf en 530d.visst dom är enligt mitt tycke fulare och inte lika sköna att åka i men inte lika stora rostproblem och en relativt bra motor.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Jag jobbar som bilmek och har hunnit fixa X antal mb cdi. Så det är inte taget ur luften. Men sen finns det säkert exemplar som fungerar bättre. En verkstad behöver ju sällan repa en bil som inte har några fel.. :)
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Förresten - om du skaffar en BMW ställ som absolut krav att den har sportstolar - vilken den där hade. Var ju riktigt generöst utrustad för att vara en "snikdiesel" om man fårgar mig :)
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Kan uppdatera med att det blir en 330xi touring -03

Tjejen fick betydligt närmare till jobbet än väntat och så hittade jag in fin xi så då blev det affär
 
Last edited:

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Vet att du hittat en men ett hett tips från mig är en passat 2.0 tdi 4motion. Går toppenbra, äger en just nu. Lådorna går toppen och motorn likaså. Skatten är också bra.
Skoda oktavia scout är också ett hett tips. Fyrhjulsdriften är inte extrem på någon av dem men den finns där och ÄR till hjälp när släpvagnen ska upp på fjället med skotrarna på :)

Min passat är en 2.0 tdi 4motion -06 140 chippad till 185. Gått 34 tusen vid skrivandets stund och jag lägger väl 200-300 mil i veckan eller nått bakom mig(6-9t/år). Köpte den när den gått 14tusen. Ett fel! ägarn!!! jag har varken motorvärmare eller webasto och den har klarat sig bra alla dessa -10/-15graders vintrar jag har kallstartat den i. Peppar peppar!
 

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
håller verkligen med om passat 4 motion lite nyare. riktigt fina bilar som drar typ 0.5 - 0.6