tips på att få lös primär variatorn!

skoter in my

Medlem
13 mar 2010
22
0
1
hej, jag får inte lös primären. jag har provat med bult och olja imellan. har oxå provat med en bult med fettnippel. men inget går sista utvägen verkar vara klyva variatorn.... om ingen har något annat tips :D de är en comet 108 exp

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.250
1.086
113
Stora Blåsjön
prova med iskall motor under -10c helst mer... dra åt bulten + olja eller vatten det som går sedan värmer du på innerskivan och centrum. Ev drar lite till så ska den nog lossna...

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Frys loss den. Fyll med vatten till absolut max, dra åt bulten med ordentligt med gängtejp på. Ställ ut skiten i kylan. Den kommer att lossna då, antingen i en del, eller i flera delar.

R

RevMan

drå åt bulten och häll kokande vatten på axeln, lossnar den inte då så behöver du nog en riktig avdragare.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.831
865
113
Kramfors
Införskaffa en stubintråd,,,svartkrut och bult som du borrar hål igenom för stubintråden. Preppa sedan in fullt med svatkrut i axeln och dit med bulten o dra åt stenhårt. Tänd sedan p¨å stubinen och spring utav hel..e då lossnar den garanterat.

Skämtar bara ladda inte fullt förstas gången!! He he.... Ladda ""lite"" första gången och ladda mer om den inte lossnar på första smällen. Funkar skitbra om man fegladdar sig fram:flame:

Bomullskrut funkar lika bra men kan vara lite sprängbenäget vid bultmontaget!

OBS prova inte detta om ni inte är Alkidamedlem eller utbildad sprängare:biggrin1:

Jag rekk dock att prova frysmetoden i första hand