Tips på att kolla om oljepumpen funkar??

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Någon som har något tips på hur man kollar om oljepumpen funkar? Eftersom jag har haft isär allt och så fyllde jag ju på ny olja i behållaren. Jag öppnade luftskruven på pumpen och låt det rinna ut olja den vägen så det inte skulle vara luft i systemet.

Men nu då man startar skoter finns det något smart tips på att kolla att den pumpar som det är tänkt? Det går ju förståss att lossa en slang och se att det pumpar men det är trångt och söligt :bigsmile:

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Fyll oljetanken, ta en svart tuschpenna och markera oljenivån. Blanda i 2 -2½% olja i bensintanken. Kör 10 mil (eller vad du nu känner för), fyll på oljetanken igen upp till markeringen, så ser du hur mkt olja som "gått åt", och sen kan du själv räkna ut hur många % olja den tar/mil. (såvitt du vet bränsleförbrukningen).

Kanske blev lite luddigt, men det är sent...

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Lite omständigt och kräver en del grejor. I verkstadshandboken finns det på de flesta skotrar en instruktion på hur man kollar.
Tex på arctic så sätter man in ett mätglast istället för tanken, håller tomgången på ett visst varvtal och då ska de ta ett antal ml annars justerar man.

Enklast är som sagt att blanda i tanken och se om det går efter.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Kankse bästa att blanda lite i tanken och sen ha koll på nivån i oljetanken

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
om du gör som jag skrev (du kan med fördel holla koll på exakt bränslemängd efter dina körda mil), så kan du räkna ut exakt procent olja som går åt, och därefter justera ner något eller upp, beroende på vad som behövs. Enda metoden jag vet som jag verkligen litar på.

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
De flesta oljetankar har ju ett "full"-streck man kan fylla upp till så det är inte säkert du ens behöver en tuschpenna