Tips På Bra Ljudböcker

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Tänkte höra om ni har några tips på bra ljudböcker man kan fördriva tiden på jobbet med.


Har hittills lyssnat på

Millennium trilogin
Jens Lapidus 3 böcker
Lite blandade böcker om 2a världskriget
Diverse böcker om kriminella gäng

Och en massa liknande smått och gott.


Har ni några tips på ljudböcker i liknande genre så tipsa gärna.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Hela Harry Hole serien (kriminal) av Jo Nesbo! Otroligt spännande böcker, jag väntar tålmodigt på att sista boken ska komma ut i ljudboksformat. Sen har du också Huvudjägarna av Jo Nesbo, skitbra! Han är grym på att röra om det i huvudet på dig så du inte fattar något alls förrens precis i slutet, jag brukar alltid försöka göra en egen utredning i böckerna men det misslyckas oftast! :>

Sen lyssnar jag mycket på fantasy och tycker att Eragon böckerna är riktigt välskrivna, håller på att köra igenom hela den serien på engelska just nu. Men dom böckerna kanske inte är i din smak, men jag nämner dom ändå! :)
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Den bästa: 100-åringen som klev ut genom fönstret och försvann.

Hamilton-serien.
Filip och Fredrik: Två nötcreme och och en moviebox

Det är vad jag kommer på ur minnet just nu.

Edit: Hamiltonserien har jag hört två gånger. :blink1:
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
100åringen som klättrade ut genom fönstret och försvann fick in mig på det här med ljudböcker.
Zlatan boken ska ja börja lyssna på när polarn får igen den, låter segt å inte ett dugg intresserad av den människan, men många som känner som mig som har lyssnat tycker faktiskt den är bra.
köpte lars kepler´s - paganini kontraktet i julklapp till morsans gubbe då han åker mycket bil inom jobbet, givetvis gjorde ja de med en tanke på att själv låna den :D

Vilka böcker om kriminela gäng kan du tipsa om, kör lastbil så böcker avverkas fort, dock e man rädd för å prova nytt!
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Tack för alla tips hittills ös gärna på med mer

LindeMan
Har själv lyssnat på
Not an angel (en mot 100) Jay Dobins är DEA agent och infiltrerade Hells Angels, en true story som är riktigt bra ljudbok

Jiddra inte, en till true story skriven av en svensk kille som var med i diverse gäng som ung.
Var väl sissådär vissa man har pratat med tycker den är skitbra andra tycker väl att den var ok

Svensk maffia tycker jag inte var sådär superbra, var alldeles för mycket upprapning av fakta

En bok som jag tycke var riktigt bra är El Choco även det en true story som handlar om en svensk kille som blir skyldig fel folk pengar och blir tvungen att smuggla knark från Bolivia
Naturligtvis åker han dit och får tillbringa ett antal år i fängelse i Bolivia
 
Last edited:

goliath

Välkänd medlem
10 dec 2009
362
0
16
Uppsala
En nästan vanlig man

http://www.bokia.se/en-nastan-vanlig-man-5034566?gclid=CKryxpf1160CFbBzmAodxFbqlQ

och uppföljaren

Grannen

http://cdon.se/böcker/buthler,_dan/grannen-9189039

två väldigt spännande,roliga och bitvis jävligt obehagliga böcker!

sen läste (lyssnade) jag precis på denna

Geim

http://cdon.se/böcker/de_la_motte,_anders/geim-13663907

spännande, händer saker hela tiden!!

finns även en uppföljare som jag ska slanga hem :)

Buzz
http://cdon.se/böcker/de_la_motte,_anders/buzz-14487439
 

goliath

Välkänd medlem
10 dec 2009
362
0
16
Uppsala
En bok som jag tycke var riktigt bra är El Choco även det en true story som handlar om en svensk kille som blir skyldig fel folk pengar och blir tvungen att smuggla knark från Bolivia
Naturligtvis åker han dit och får tillbringa ett antal år i fängelse i Bolivia

håller med dig! El Choco är riktigt bra!
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Hamilton serien, alla 13
tjuvarnas marknad
fienden innom oss

svensk maffia
el choco

rätt kass uppläsare men dessa 2 är också ok. ..
snabba cash
aldrig fucka upp

de flesta p3dokumentär är väldgt bra..

när man hört hamilton serien så äre nästan så man vill rota reda på de gamla tintin kasetbanden man har hemma någonstans bara för at få höra mer av Tomas Bolmes mästerverk!
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Du har inte funderat på radio teater?Jag har precis lyssnat klart på radio teaterns sagan om ringen, hur bra som helst! Johan ulveson är helt underbar som Gollum. Tyvär har inte SR öppnat sitt arkiv för nedladdning, men killarna med ett sjörövarskepp i loggan har lite!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Tompis

Välkänd medlem
6 mar 2011
146
0
6
Örarna
Kanske inte riktigt rätt genre, men...
Lasse Eriksson - Jag har kokat 200 000 potatisar, men kan inte erinra mig en enda av dessa.

Fantastiskt rolig, läst av författaren själv. Något trafikfarlig dock. Har skrattat lite väl mycket för att vara en säker förare när jag lyssnat på den. :) Ganska kort bok tyvärr.
 

qvisten

Välkänd medlem
10 feb 2009
268
0
16
En klassiker som ni inte får missa.

De Norrbottniska Satansverserna
Eriksson Ronny, Eriksson Lasse, Lindgren Torgny

Mycket matnyttigt i den, tex får vi veta att alla världens språk har sitt ursprung i Pitemålet.
Precis den jag tänkte tipsa om!!! Definitivt en av dom mest underhållande böckerna jag någonsin läst/lyssnat på

får väll tipsa om nå annat då:
The Chronicles of Thomas Covenant, the Unbeliever av Stephen R. Donaldson udda men mkt bra, om än lite deppad ton i dom
Allt av Clive Barker är bra, coldheart canyon i synnerhet
och ett par(eller en, beroende på hur man ser det) böcker som det vore straffbart att inte ha läst är Divina Commedia av Dante Alighieri :D
 

Stuff^

Ny medlem
28 dec 2007
4
0
1
Säter
I hundarnas våld - Don Winslow Grymmt bra bok går inte sluta lyssna när man väl kommit igång med den är nog den bästa bok ja nånsin lyssnat på

Böcker av Buthler & Öhrlund som är riktigt bra allihop
Jordens Väktare
Ares Tecken
Grannen
Förlåt min vrede
En nästan vanlig man
Mord.net

Alla böcker av Lee Child , Liza Marklund , Camilla Läckberg , John Grisham är värda å lyssnas på orkar bara inte rabbla upp alla böcker av dom men kom i håg att flera av böckerna går i serie så man lyssnar i rätt ordning annars kan de bli svårt å hänga me
 

westermark

Välkänd medlem
8 mar 2009
708
0
16
Skeå
Tidigare nämnda Hamilton serien av böcker tipsar jag också om, dessutom:

Paganinikontraktet, Hypnotisören och Eldvittnet av Lars Kepler.
Infiltratören av Lasse Wierup, en true story om hur livet tedde sig för Max Åström som infiltrerade diverse mc gäng.

Böcker i lite andra genrer jag kan tipsa om som jag gillade är:
Conn Iggulden's böcker om Djingis Kahn.
Det mörka tornet bestående av 7 böcker av Stephen King. (fantasy)

Kommer inte på fler för tillfället men jag fyller på med mer när jag kommer ihåg titlarna :)
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Nu måste jag väcka upp denna tråd igen.

Analfabeten som kunde räkna (samma författare som 100 åringen, väldigt lik den boken alltså BRA!)

Jag gillar inte fotboll men Zlatans bok var bra och har fått mig att se honom med helt andra ögon.

Kom in med fler tips nu.