Tips på GPS !

Sauce

Välkänd medlem
9 feb 2005
216
0
16
Sundsvall/Vemdalen
Nån som har erfarenhet av gps?
Jo jag vet att garmin gör bra grejjer men vilken modell är lämplig för kyla? vatten? stötar? dvs skoter åkning.. de vore kul om den inte kostade 10 000 :D Nej men seriöst runt 2000 vore lämpligt.Och man måste kunna ladda in nya kartor på den!
 
E

ejwbegysv

Jag har en Garmin 76cs som är vattentät osv.. Fungerar perfekt...

Kostar ca 3000kr i USA.. 6-7000kr i sverige. Den har 110mb minne så du kan tanka in kartor i den (finns på DC).
 

salis

Aktiv medlem
30 aug 2004
96
0
6
Hallå.

Själv använder jag en Garmin Quest. Blir dock lite svår att få tag i för 2k.
Kolla istället in deras Vista och Legend, ur deras etrex-serie. Dessa är mycket tåliga och väldigt smidiga. Skillnaden mellan dom två är storleken på minnet, 8 resp 56mb om jag inte missminner mig.

www.aspidshop.com är en mycket bra sida att handla ifrån.

Hör av dig om du har några fler frågor..

//Henrik
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag kört just nu med en Garmin GPSMAP 276C och den är jag helt klart mest nöjd med. Den är rapp med skärmuppdateringarna även med tunga kartor och skärmen är klar och tydlig och dessutom hyffsad stor så man ser vad som är på den även då man kör.

Full support för marina kartor och även bilnavigerande kartor, minneskort så man kan välja själv hur stort minne. Nackdelen är väl priset, men om man får tag på lillebror 176C så kan man vara nöjd, lite sämre klarhet i skärmen och ingen bilnavigering men den brukar vara ganska billig begagnad.
 

salis

Aktiv medlem
30 aug 2004
96
0
6
Mikael_N skrev:
Jag kört just nu med en Garmin GPSMAP 276C och den är jag helt klart mest nöjd med. Den är rapp med skärmuppdateringarna även med tunga kartor och skärmen är klar och tydlig och dessutom hyffsad stor så man ser vad som är på den även då man kör.

Full support för marina kartor och även bilnavigerande kartor, minneskort så man kan välja själv hur stort minne. Nackdelen är väl priset, men om man får tag på lillebror 176C så kan man vara nöjd, lite sämre klarhet i skärmen och ingen bilnavigering men den brukar vara ganska billig begagnad.
Tjenare Micke.

Kollade in din hemsida, kartor med inlagda skoterleder. Mycket häftigt!
Är det knepigt att göra dessa kartor, krävs några specialprogram?
Hör gärna av dig om du hur lust att berätta hur du gått tillväga!

Mvh// Henrik, henrik.salaker@ctek.se
 

Sauce

Välkänd medlem
9 feb 2005
216
0
16
Sundsvall/Vemdalen
Ja micke skriv gärna här hur du har gjort! :)

Och tack för alla bra svar ska nu ut och titta på lite olika modeller så får vi se vart vi landar!
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Knepigt å knepigt... Man behöver en stor skopa tålamod då de program som finns tillgängliga har allt annat än bra dokumentation. Dessutom så behöver man samköra flera program för att få till allt. Kunskap i koordinatsystem, kartdatum är mer eller mindre ett måste.

De program jag använder för att skapa kartor är Fugawi, OziExplorer, GpsMapEdit, cGpsmapper och ibland MapDekode.

Bäst blir det om man använder spår från GPSen för att skapa kartorna, men det går även att skapa kartor utifrån skannade papperskartor, dock så blir noggrannheten sämre då. Jag har gjort GPSkartor med skoterleder åt endel personer med papperskarta som bas, som dessutom supportar overlay för andra kartor, då exempelvis Friluftskartan.

Men som sagt, ta ner dessa program, de flesta är gratis. Sedan är det bara tålamodet som sätter en gräns. ;)

Om det behövs, så kan jag nog hjälpa till....
 

Sauce

Välkänd medlem
9 feb 2005
216
0
16
Sundsvall/Vemdalen
Okej micke... Jag tror jag tappade bort mig nånstans där vid fugawi ;D nej men seriöst så ska jag nog försöka fixxa mig en gps innan jag pillar ihop en karta. Du kanske vet ifall det redan finns en karta över jämtlands fjällen? Min första gps karta blir nog över kvarteret eller något :) tack för svaret iaf!
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Om du har kartan med skoterleder i pappersform så kan du skanna in den och maila den till mig så kan vi se om det går att lösa på nåt sätt. Om den är stor så är det bara att skanna flera bilder med lite överlapp.

Det underlättar om man är noga med att kartan är 'rak' i skannern, dvs så den inte lutar åt lite olika håll på de olika bilderna. Om den gör det så blir noggrannheten sämre.
 

salis

Aktiv medlem
30 aug 2004
96
0
6
Mikael_N skrev:
Om du har kartan med skoterleder i pappersform så kan du skanna in den och maila den till mig så kan vi se om det går att lösa på nåt sätt. Om den är stor så är det bara att skanna flera bilder med lite överlapp.

Det underlättar om man är noga med att kartan är 'rak' i skannern, dvs så den inte lutar åt lite olika håll på de olika bilderna. Om den gör det så blir noggrannheten sämre.
Ok!

ponera följande, jag har garmins friluftskarta över det område jag åker mest, sedan har jag tracks sparade efter att jag åkt på skoterlederna, då går det alltså att lägga in dessa som en typ av "transparent" karta, ovanför, och man upplever det som att friluftskartan har detaljerade skoterleder?

Mvh//Henrik