Kanske hjälpa dig detta forumsinlägg från BOOSTIII
2010-11-08 06:58 #2 Boost III
Visa profil Visa foruminlägg Visa blogginlägg
Hardcore sledder
--------------------------------------------------------------------------------
Reg.datum:Feb 2009
Ort:Kramfors
Skoter/ATV:Lappmoppe + Tc 1000
Inlägg:1 084Sv: Slutburk,trimpipa, effektvinst och hur?
Ursprungligen postat av xorex
Tjena!
Jag har länge funderat på hur trimpiporna ger mer effekt.
Är det ökat motstånd? minskat? isf kan man ta från en annan motor med mindre/högre motstånd och få en effekt vinst?
Samma sak gäller slutburk. Vad ger ökad effekt? Högre/mindre motstånd? om det nu är motståndet de är frågan om.
Om någon seriös skulle kunna förklara några av de grundläggande begreppen när det gäller trim skulle jag vara glad! <
Tack på förhand!!
Det är mycket att beskriva men jag tar det så korfattat jag kan och du/ni får fylla på med frågor.
En trimpipa är oftast gjord för att dra till ett högre varvtal där man lättast hittar mer slutpullver. Det innebär att trimpipans tuninglängd är kortare än org pipans,,,eller att konerana är brantare.
Med kortare tuninglängd flyttas hela registret upp några hundra varv ,,,även bottenregistret tyvär,r så man får öka tillslagsvarvet på variatorn.
Men vissa trimpior kan ha samma slutvarv som org och trotts det ha högre sluteffekt. Då bygger dom på brantare vinklar på megafonen och reversekonan och det ger starkare pullser = överladdar cylinder hårdare= toppeffekt. Problemet med brantare koner är tyvärr pikigare effektband och svårbestyckade variatorer. D&D piorna som ex kan ha fetare pipa för att kompencera brantare vinklar och påså sätt behålla lika bra eller bättre botten och mellanregg. Problemet med fetare pipor/volym är därimot att dom kyler avgasrena för mycket och kan därför stjäla toppeffekt och uppladdstid. Pest eller kolera så ni förstår hur mycket jobb det är att utperforma en org pipa som är bra gjord. Som tur är finns det junkpipor på många modeller som är lättare att utperforma för trimpipsföretagen.
Trimpipstillverkarna försöker i första hand hitta ett mer otimalt register ,,,typ förbättra där org piporna funkar sämmre genom att ändra dessa koner och ibland även volymen. Men det är svårt att bygga en trimpipa som drar till samma slutvarv som org och samtidigt ska lämna högre sluteffekt och bättre register så det slutar offtast med att dom får dra piken till högre slutvarv där man garanterat hittar mos.
Ex på pipor som trimtillverkarna haft svårt att slå i samma vartalsregister är zrt 600/800 och tc 900/1000 piorna och även srx 700 mf. Därför har jag valt att köra org piporna på min Tc1000 och sjäv kortat tuninglängden och även motståndet i stinger. För i mitt fall finns det inga pipor som passar exakt till min portning så jag skulle även få bygga om, trimpior.
Trimpior kan även ha lite mer motstånd i stingern för att få snabbare uppladdning och hårdare tillbaka överladdning. Det går oftast hitta några ponnisar genom att strypa stingrarna även på org pipor men det är farligt att hålla på med! Man måste ha full koll på hur en motor beter sig vid för högt stingermotståmd annars grillar man kolvar! Original avgassystem är fegat en aning från fabrik för att man ska kunna köra full gas i 7 mil utan dödsaska och därför kan som ex Tikka hitta några farbröder i mer strypt burk eller stinger. Annars är dom flesta slutburkar ännu mer fegade än org burken och ger därför sämmre effekt.
Tikkas slutburkar som man sätter på org pipan är en av dom få som ger bättre mos över hela registret. Det beror på att han jobbat hårt med högre mostånd i själva burken. Men det är svårare att strypa i burken och få ett fungerande register än att strypa in stingrarana.
Ex i mitt fall har jag kapat ca 3cm i kröken och 3cm i midjan på pipan för att öka slutvarvet jag vill ha. Org piporna drar till ca 8400v och jag har ökat till 9000v genom kapningen. Jag har även ökat motståndet max i stingrarana,,,org inner mått i stinger 34mm och nu 29mm. """MEN"" då måste jag köra öppen slutburk med så lite mostånd som möjligt för att inte grilla kolvarna. Skulle jag köra org sluburk gissar jag att måttet hamnat på ca 32mm innan dödsaska uppstår på kolvarna.
Dragracingfarbröder och hillclimbing eller crossåkare kan medvetet köra för högt mostånd i stinger pga att dom vet hur långt dom max kör full gas. Om man kör en dragracingskoter som är max strypt i stinger längre sträcka än 400m så grillas kolvarna pga för heta avgaser tillslut. Jag försöker tuna in mitt motstånd till att klara full gas minst 800m-1km för att klara sjöracing.
Det var den korta vers förklaring Svara med citat