Tips på underställ?

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Nån som kan rekomendera ett bra underställ som gör att man inte fryser eller svettas.
Har aldrig frysit när jag varit ute, däremot problem med att nuvarande underställ blir lätt svettigt och blött, skulle alltså behöva ett som leder bort fukten på ett bra sätt.

Hur ska ett sådan underställ vara, dvs vad för sorts material?
Gärna ett märke på ett fungerande underställ

surmetarn

Ny medlem
8 feb 2007
2
0
1
Sollefteå
Köp ett underställ av märket Craft så blir det så bra det blir tror jag...
Sen kanske du har jacka och byxor med membran som inte andas så bra och då är det värre...
Den bästa lösningen brukar vara att ha nån form av mellanlager som tar åt sig den fukt som inte membramet orkar transportera ut.
//Surmetarn

ln91

Aktiv medlem
2 nov 2008
86
0
6
Sollefteå
ullfrotte ä svin bra i alla lägen, fast man bli svettig i de så känns det typ inte alls.
Jag tycker det helt klart är bättre än syntet-underställ

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Ja kör med t-shirt och boxer kallingar under mitt FXR ställ. Fryser aldrig och man börjar aldrig tok svettas heller. Man blir lite fuktig på ryggen men inge mer.

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
polarn har ett tvärgrymt ställ på sin affär, dock ser man ut som en kansler då det är rutigt :p men både varmt och man svettas inte

4

426H

Understället skall vara i ull eller syntet. Bomull funkar inte. Om du lätt blir svettig tror jag det beror på jackan. Nästan alla skoterspecifika kläder är värdelösa pga att dom är fodrade och alldeles för täta. Jackan skall vara tunn (skal utan foder) och helst goretex som andas mycket bra. Värmen anpassar man med tjockleken på understället och fleecetröjan. Jag kör med ett tjockt ullunderställ (frotte) och en tjock fleece när det är kallt och ett tunt syntetställ och en tunn fleece när det är varmt. Utanpå det en ofodrad skaljacka från Klim. Fryser eller svettas aldrig.

kobbe

Välkänd medlem
21 mar 2007
200
0
16
Gällivare
Är det någon som kan bekräfta att jackor INTE andas är det är under 0c??? vad jag hört så är det så.

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Kör ALLTID i mina Devold underställ och min Coldawave jacka och byxa.

Svettas aldrig, fryser aldrig.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Jag lovar att jag har svaret.

Har en egen jakt & fiskebutik.

Har provat allt som finns pa marknaden.

Svaret heter ICEBREAKER, Merinoull.

Finns i lite olika tjocklekar for den som vill ha.

Du kommer tacka mig for all framtid. :hello:

MVH L-O

Freddan Rev 800

Välkänd medlem
9 dec 2005
636
4
18
Skellefteå
www.partybandettba.se
Definitivt en myt när de gäller gore-tex.
Om det blir så kallt att fryspunkten (under noll grader) ligger innanför gore-tex membrandet så fryser vattenångan innan den hinner tränga igenom membranet. Då andas inte en gore-tex, men...

Det betyder inte att en bra gore-tex jacka är bortkastad. I de flesta fall vid aktivitet som skoteråkning eller slalom blir kroppen varm och motverkar detta fenomen. En sak som jag tycker saknas på skoterjackor är bra ventilationslösningar. När man blir riktigt varm är möjligheten att öppna upp under tex armarna avgörande.

Mitt tipps blir trots allt.
Underställ, ullfrottè. Kolla in Woolpower, svensktillverkade och finns i flera tjocklekar.
Isolerande lager tex flees
Skallager, trots allt ovan skrivit, goore-tex.

Lycka till