Tips touring-skoter 20-30 000 kr

nordsluttning

Medlem
14 dec 2015
8
0
1
Falun
Jag och sambon har tänkt köpa oss en touring-skoter (ska gå att åka två på den).
Vi kommer att köra blandad körning med den, ospårad snö, leder, sjö mm.

Vi har fastnat lite för Yamahas Venture 500 men läste sedan i detta forum att den inte funkade speciellt bra i djup snö.

Vi vill inte ha något fartmonster. Prisklassen är som sagt nånstans mellan 20 och 30 000.

Vad har ni för tips?

//Thomas

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.164
148
63
Säfsen
En Venture TF är väl inte speciellt dålig i snö, jämfört med andra av samma årsmodeller och prisklass...

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
De funkar i lössnö, naturligtvis inte lika bra som dagens extrema lössnömaskiner som jag tror många tyvärr jämför med.

2002 tog jag med ett 15-tal pers på ett helgevent till Noppikoski norr om Orsa, där vi hyrde Venture 500 till samtliga. Ingen av dom jag tog med hade någon tidigare skotererfarenhet men ingen lyckades fastna på myrarna där friåkning erbjöds. - Det var ändå noviser och ca 150cm snödjup. Bra botten visserligen. Så Venturen är nog, på myr, ungefär jämbördig med de flesta andra touringmaskiner med ung. samma effekt årsmodell o prisklass. Kryssa omkring ospårat i lägre fart i skog? Ja det går också om det är bra botten, att man planerar och inte överskattar maskin eller sig själv. Men bäst trivs den på led.

trilla

Välkänd medlem
21 mar 2010
208
2
16
Umeå
Fast en venture tf av gammal sort med teleskopfjädring fram är en helt annan skoter en venture 500 XL. Den sistnämnda ganska rejält dålig i lössnö medans en venture tf 480 var riktigt bra. En något modernare typ skidoo Gtx med rev chassi är trevligare. Gärna med 500ss motorn.

trilla

Välkänd medlem
21 mar 2010
208
2
16
Umeå
Sen har jag alltid med lite förundran tyckt att Bearcats 570 lt ofta är fint prissatta. Fin komfort och bra i snön.