tips vid byte av packbox PTO sida Rotax 800 H.O -01

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Tjena!

Åkte på en remsprängning på min MXZ 440/800 igår och då lyckades jag på något vis få packboxen på PTO sidan att börja läcka 2takts olja (borrad oljekanal). bytte rem och åkte hem typ 800meter och den gick som den gjorde innan sprängningen (inga missljud). Var tråd från remmen som legad mot packboxen som hade nött vad jag kunde se.

Är första gången jag ska klyva en skotermotor och göra något i den. Ha beställt packningssats och packbox till PTO:n. Motorn är nyligt renoverad så alla lager, packboxar och packningar är bytta och veven är balanserad och kolvar är bytta. Den är även lite trimmad med så de är riktigt gjort på verkstad.

Sitter ingen oljepump på den så jag tycker inte de ska vara så stora problem efter man ha kika på sprängskiss över motorblocket. Är det något speciellt jag bör tänka på nu då jag ska dela på den? cylindrarna är borta så ska och tvätta av blocket riktigt hade ja tänkt. Något speciellt medel eller tillväga gångsätt jag bör ta? De sitter en fettnippel uppe på toppen vid termostaten som jag inte har en blekaste om varför den sitter där. Någon som vet?

Alla tips och råd mottages gärna eftersom jag är ganska ny på skotermotorer då de gäller att klyva då jag aldrig gjort de tidigare förutom att byta kolvar. Är de något mer man behöver eftersom dom surra om att limma ihop något på BRP verkstaden jag talade med. Tänkte lämna in den själv, men insåg att de är bättre man lär sig nu än sen då de inte finns så mkt tid att göra de själv ;)

MVH Magnusson :madgrin: