Tjutande rem

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Jag har slängt på en ny rem på min F6a. När den står på tomgång och när så tjuter det från remen.

Det är väll för att de är en ny rem men jag undrar hur länge det brukar tjuta ?

Ingen av mina andra skotrara har tjutit när jag har snört på en ny rem.

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Mest troligt pga för spänd rem.. (Den ligger för högt på sekundären)

Är de inte de så vet jag ej men de borde vara de :D

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Den gammla remen gnissla inte. Men direkt efter bytet så börja den gnissla. Får ta å köra lite mer så man får se ifall det ger sig.

pbylund

Välkänd medlem
10 dec 2008
486
0
16
Ö-vik
Mest troligt pga för spänd rem.. (Den ligger för högt på sekundären)

Är de inte de så vet jag ej men de borde vara de :D

stämmer förmodligen bra,

hade så på min pärla, remmen var väck efter 10 mil. dock hade motorfästena och momentstoppet havererat med... =/

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Den gammla remen gnissla inte. Men direkt efter bytet så börja den gnissla. Får ta å köra lite mer så man får se ifall det ger sig.
Det blir ju så pga av att din gamla rem var sliten och var därmed inte lika spänd...
Går det att justera remspänningen på sekundären så gör det, då försvinner problemet...

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jo och dessutom nöter du ju ner den nya remmen till den är lika nött som den gamla... Schimsa / ställ in sekundären rätt så sparar du rem och pengar.

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
bara ta fram verktygen och ta bort den vita felgängade plast skruven på sekundären och plocka bort ett shims där så får du remmen att kliva ner lite.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Okej. Jag var till ÅF idag och fråga killen i verkstan. Han sa att jag skulle ta lös sekundären och då kommer de fram nåra brickor och jag skulle prova ta bort en. Dom är i olika storlekar så det är bara att testa sig fram.

Asså lossa centerbulten i variatorn och dra ut den. Är det samma brickor som när man tar lös den där vita plast grejen ?

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Vi tog bort sekundären och bakom den kommer det fram 4 brickor. 3 stycken var samma storlek och en som var mindre. Vi tog bort den minsta + en till och då blev det bra.

Förut såg man att remen var lite sne, att sekundären var för långt ut, så när vi tog bort dom där brickorna så blev den rak. Iaf enligt vårat ögonmått.

Men jag tycker de är konstigt att de är så när de är en så pass ny maskin.