tomgång 440x?

fanatic_power

Välkänd medlem
3 nov 2006
140
0
6
luleå
jag har bara kört den i kallt väder än så länge -15 till -25. kan de gå till sig när de blir mildare ute? tog upp stiften nyss också, det vänstra stiftet var mycke ljusare än de högra, som att den går för snålt. vrf kan de vara så? blir lite orolig :confused:
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
Jag har samma problem på min 500ss -04, tomgången ligger mellan 3000-3500 rpm hela tiden. Samma sak med stiften, vänster stift är chokladbrunt och hur fint som helst medans höger stift är aldeles svart och geggigt. vad kan det vara? kan det vara trottlarna som är olika höga, för jag upplever också som att den går ojämnt på cylindrarna.
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Är tomgången lika oavsett om motorn är varm eller kall? En sak som slog mig var att den eventuellt tar tjuvluft någonstans på variatorsidan eftersom den tydligen gick snålare där, detta kan medföra problem med att tomgången ligger högt. Kontrollera insugsgummina noga, böj och dra i dem för att leta efter sprickor. Ett annat ställe där det skulle kunna komma in luft är packboxen som sitter på vevaxeln bakom motorvariatorn. Sen kan du kontrollera blandskruvarna på förgasaren, är den lika långt utskruvad som den högra? Testa att gå upp en storlek på huvudmunstycket på den vänstra förgasaren. Men kolla noga ang. tjuvluften så du slipper få något motorhaveri.