Tomgång Polaris Iq RR 600 -08

Leffee

Välkänd medlem
25 okt 2006
406
0
16
Sävar
Tjena, köpte en Iq RR 600 -08 förra vintern och den går skitbra, förutom att man fick lov och choka ner den för att gå ner på tomgången och för att stanna där. Trodde att den drog lite tjyvluft så nu innan den här säsongen har jag rivit motorn totalt och lämnat in vev för lagerbyte, balansering. Bytt alla packboxar i motorn, nya packningar, kolvar, insugsgummin. Samt rengjort förgasarna.. Bor i umeå som är vid kusten och kör med 400 huvudmunstycken, resten vet jag inte.
Men saken är att fortf går den inte ner på tomgången utan att man måste choka ner den. Kan det vara för litet lågfartsmunstycke eller kan det helt enkelt vara så att jag måste skruva på "soppaskruven" på förgasaren som jag har läst lite lätt om hur på forumet att den finns.

tacksam för svar. :)

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Detta är ett ganska vanligt fenomen på Polaris Liberty 600 motorer.
Riktigt kalla dagar kan min också bete sig så, men ger man bara en liten dutt på choken så är tomgången normal igen.
Man kan fetta på litegrann med bränsleskruven men jag upplever oftast då att min istället får för mycket bränsle och bluddrar någon millisekund vid gas från noll till fullt. Detta blir tydligare på varma dagar.

Stiften annars ser väldigt bra ut så jag väljer hellre att "leva med det".

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Det du beskriver är rätt normalt, jag körde 420/35 0.9 paj samt bränsleskruvar 1.15 varv ut och min gör samma sak som din. Kallare dagar är värre eller om du har pressat hårt, en dutt med choken så går den ner i varv. Men vandrar den sedan upp tillbaka så kan man misstänka insugsgummin. Mina reeds var som nya och föggarna är synkade.. Jag har 410 i nu och igår var första uppstart efter motor renovering, så jag kan inte uttala mig om hur den är denna säsong.

Leffee

Välkänd medlem
25 okt 2006
406
0
16
Sävar
hm tråkigt att liberty motorerna verkar bete sig såhär. jag har justerat på bränsleskruvarna och förgasarna är synkade. reedsen är som nya också.

vet inte hur jag ska få bukt med problemet, pinsamt och komma in på macken och måsta choka hela tiden.

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Måste du choka hela tiden så är något galet.

Symptomet har funnits på alla mina 600liberty (1st 2001 och 2st 2009) och det räcket med en liten 0,5sekunders dutt på halvchoke så går tomgången ner till det normala och stannar där. Knappast pinsamt på något sätt..