Tomgångs knas på 800HO

Cat man

Välkänd medlem
13 dec 2011
186
0
6
Härjedalen
Jag har en m8 som tomgången spökar på, när jag gör en kallstart så ligger varvet på runt 15- 1600 varv och stiger upp till över 2000 först efter mellan15 till 30sekunder för att sedan lägga sej runt 1700 när den har blivit varm.
Sedan när jag är ute o åker kan tomgången hamna på över 3000 varv men kan sjunka till 1700 om man pumpar på gasen några gånger eller vrider av den o låter den stå i en halv minut.
Och en gång när den stog o gick på tomgång ( 1700) så gick varvet upp till närmare 4000 varv. Och en gång när jag startade den med varm motor så låg varvet bara på 1500 och sjönk tills den la av o direkt man rörde gasen dog den av, men efter att ha stått en par minuter gick den igång som den skulle.
Det här var på den första riktiga turen efter jag har rivit motorn och bytt kolvar, men jag hade lite liknande symtom i fjol.
Lång text blev de, men jag ville förklara så gott man kan.
Tacksam om någon har någon lösning, Själv misstänker jag att de är bränslerelaterat.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
861
113
Kramfors
Testa spruta startgas på vevaxels yttre packboxar medans den går på tomg. Om den reagerar så är packboxen väck. Om man sliter av en rem kan den åka av bakom variatorn och förstöra packboxen där. Men den kan gå väck av andra orsaker också. Packboxen bakom svänghjul är ju lite bänglig att testa men den går sällan väck.

Gör samma spruttest runt insugsgummin.
 

Cat man

Välkänd medlem
13 dec 2011
186
0
6
Härjedalen
Borde inte tomgången spöka hela tiden då? Det är ju inte hela tiden den är hög utan dom flesta gångerna man släpper gasen så ligger den rätt.
Jag har ju precis satt i hop blockhalvorna o packboxarna var riktigt fina.