tomgångsproblem rave 800-08

_vaafaan_

Välkänd medlem
9 jan 2007
330
0
16
Norrbotten/pajala
har ett litet problem med att den är lte seg att gå ner i varv när man kört en stund. eller ja när skotern är varm. känns nästan som att den skulle få tjuvluft men jag är osäker. gasar man till snabbt och släpper så sjunker den till normalt. någon som haft något liknande problem.

skotern har gått ca 480mil. lager? packbox? insugsgummi?

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Tjena, har samma problem på min enduro 600sp 02, när den är varm kan tomgången stanna på 2000-2500rpm, sen om man gasar till snabbt brukar den lägga sig på typ 1500-1800rpm som är normalt.

Jag gissar på att det är insugsgummina som är dåliga, du kan låta skotern stå på tomgång sedan kan du spruta startgas runt insugen, och om tomgången höjs eller sänks så har du ditt problem där.
Du kan också spraya på andra ställen på motorn där du kan tro att den kan dra tjuvluft.

Jag ska beställa nya insug till min pga att det är torrsprickor på mina. :)

_vaafaan_

Välkänd medlem
9 jan 2007
330
0
16
Norrbotten/pajala
okej. jo jag gissar också på att det är dom. skotern är ganska långt bort så tänkte samla på mig lie information:)
tycker bara de är så märkligt för det uppstod efter att den stått. eller så märkte jag inte det tidigare.

_vaafaan_

Välkänd medlem
9 jan 2007
330
0
16
Norrbotten/pajala
Felet återstår. har kollat igenom alla slangar och insugsgummin. men idag när den stod på tomgång så efter ett tag sjönk tomgången så att skotern nästan dog. testade varva upp och släppa och den gjorde likadant började gnissla lite grann när den gick så lågt. körde hem och stanna och då gick den vanligt. fast den segar ännu. kom på nu i efterhand kan de ha nått med att primären växlar segt tillbaka ? och att när den stod på tomgång och varven sjönk så började den ta i remmen skivan där av gnissel? långt inlägg men ni förstår nog vad jag menar:)

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Tjena igen, har ju som sagt samma problem och vad jag har läst så har flatside förgasare detta problem (vet inte om du har dessa förgasare) tror att det var nålarna eller något som kunde vara slita och inte fungera riktigt som dom ska och då kunde man få detta fel.

Jag är inte så duktigt på detta, men det är vad jag har läst =)

_vaafaan_

Välkänd medlem
9 jan 2007
330
0
16
Norrbotten/pajala
Problemet är löst :D körde 3-4 mil idag sen tog de stopp den bara tvärdog. testade dra i snöret men helt stum :D men släppte sen men ingen komp kvar. öppnade topp och såg stor bit borta på ena kolven och liten på andra. tänkte hur är det möjligt. vände på toppen och den var insmetad i fett. så det var nog vevlagrena som haverera. eller vad tror ni ?