Tomgångsstrul efter mek

rotax4ever

Välkänd medlem
6 mar 2008
148
0
16
Boden
Hade lös "fuel sender" på min Viper -04 för att mäta upp den pga trasig bränslemätare. Skruvade sedan tillbaka allting och drog igång den. Nu rusar motorn upp till 3000varv på tomgången, när jag skruvar på tomgångsskruven händer ingenting, inte heller när jag gasar. Ger man den lite choke bara så sjunker tomgången och den går att köra.

Kollat runt lite i gamla trådar och har bl a sett att om man höjer styret så kan T.O.R.S systemet strula. För att komma åt fuel sender fick jag lös med "intake silencer" och fick sträcka på choke, parkerings samt gaswirarna. Är inte så van mekare (har haft gammel lynx=lite mek) samt ny på Yamaha tripplar, vad är T.O.R.S och hur fixar jag det.

Tips på vad jag annars kan ha kommit åt alt. missat när jag satt tillbaka allt?
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Hmm säker på att den inte tjuvar luft någonstans ? Låter ju nästan som det.
T.O.R.S stryper tändningen om gasarna har hängt sig. Dvs kollar positionen på tumhandtaget och jämför med varvtal. Är inte tumhandtaget intryckt så slår den av tändningen innan tillslags varv på variatorn.

Du kan testa denna funktion genom att hålla emot "axeln" som tumgasen sitter på och gasa samtidigt, då skall tändningen börja brytas runt 3000 rpm. Iaf innan tillslags varvet.

Så mao, du kan ha lyckats få så att den gasar själv eller att den tjuvar luft.
Efter som choken hjälper låter det ju som det är tjuvning av luft.

Test av T.O.R.S finns med i manualen, det är en sak som du skall göra innan varje färd då Yamahan inte har "snöret" som Lynx bla har...
 

rotax4ever

Välkänd medlem
6 mar 2008
148
0
16
Boden
Tog loss luftburken igen för att se till att få till den ordentligt. Upptäckte då att gaswiren hakat upp sig. Tyckte att det var svårt att få loss burken både i går och idag, att wirarna var nog så korta. Tog loss skyddet på styret, voila där satt en 2" styrhöjjare vilket förklarar saken. Vet inte om det är mest pinsamt för mig som just köpt skotern eller för han som sålde den som hävdade att styrhöjden var orginal :eek:.

Nåja nu är problemet ur världen, var precis ute en sväng och hoppas på många problemfria mil för det var därför valet föll på Yamaha, gillar inte att meka inte när det strular iaf. Om någon undrar så kan jag meddela att det är omöjligt att höja styret på en Viper mer än 2" utan att förlänga wirarna.