Tona Framlyse

Lukas

Välkänd medlem
21 feb 2010
454
0
16
Boden
Hejsan, har kollat runt lite och ser att det finns såkallade lyktsköldar i olika färger till skotrar, i detta fall min Polaris.

Satt och dagdrömde lite idag på lektionen om att man kanske skulle kunna göra något liknande med tonings-film som man sätter på bilfönster? Har för mig att det är lite elastiskt..

Nån som har testat? Hur tror ni att det kommer att funka? Nog för att jag gillar lyse men den ser bra mycket snyggare ut skotern.
Vill höra era åsikter, vad tror ni? :)

dekspjuth

Välkänd medlem
19 aug 2008
304
1
16
Piteå
Mer värt att köpa lyktsköldar, för dom kan du plocka bort.

Har inte testat men kan tänka mig att toningen kan smälta? och tar bort en heeel del av lyset.

Skadu tona kolsvart, ta då istället bort lyset och sätt plast för :)

Andre_023

Välkänd medlem
7 maj 2008
471
3
18
Falun
Jag har satt toningsfilm på min Lynx och de vart bra!
De va lite klurigt att skära ut så den passade bra men med lite tålamod vart de ok.
Jag skulle mest testa om de gick så jag gjorde de inte jätte seriöst.
Toningsfilmen har inte smält eller dragit ihop sig på nått sätt på min maskin.

Lukas

Välkänd medlem
21 feb 2010
454
0
16
Boden
dekspjuth: Nej det ska inte vara kolsvart, och toningsfilm är ju ingen svårighet att ta bort precis =)

Andre_023: Okej tack!, var köpte du filmen ifrån? Finns ju billiga på biltema, kan det vara något? Har du någon bild på hur det blev? :)

Andre_023

Välkänd medlem
7 maj 2008
471
3
18
Falun
Jag köpte den där jag jobbar, en meca butik.
De va en som man kan sätta dit och ta bort igen!
Ja prova dom som finns på biltema, fungerar garanterat.

enda bilden jag hade just nu, hade tyvär tappat en efter att ett träd hoppat upp framför och en gren tog med sig ena

Lukas

Välkänd medlem
21 feb 2010
454
0
16
Boden
Haha jäklarns! :) Det vart ju bra!, dock så kan det nog bli lite svårare på min eftersom dina lysen har en plan yta men mina har som en böjd om du förstår vad jag menar ;) ska fara o köpa nån dag och testa så får vi se hur det går! :)

Återkommer!

Andre_023

Välkänd medlem
7 maj 2008
471
3
18
Falun
ja mina är också lite välvda men de gick bra ändå!
Ja gör så, lägg upp en bild sen så får vi se hur de vart!

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
jag tänkte precis lägg upp en liknande tråd då jag använde den fruktade sök funktionen och såg detta.
jag har liknande funderingar, inte just för att "stajla" skotern utan mer för att täcka över det fula misstaget som blev när jag tog thinner på en trasa och skulle putsa bort smuts från lyktan på min pro x. jag undrar om nån kanske har spray tonat en framlykta nån gång? tänkte att tonings film borde inte det bli bökigt eftersom den är så välvd?

mvh

Lukas

Välkänd medlem
21 feb 2010
454
0
16
Boden
Har sett att det finns "borttagningsspray" eller typ "toningsrengörare" som tar bort spraytoning. Det som man använder på bilbaklysen etc, men vill ändå inte testa att spraya då jag ändå tror att det kan se riktigt fult ut sen när man typ ska sälja den.
Därför så tänker jag testa med film först.

Ska försöka hinna med att fara till biltema och köpa en rulle imorgon.

fresken

Välkänd medlem
4 jan 2011
292
0
16
stockholm, Nynäshamn
Jag spray tonade med biltemas färg, vart riktigt bra! har jämfört med å utan blir en viss skillnad men går att köra med hel tonat om du inte tonar på tok för mycket! :)

W

Wettainen

[/URL] Uploaded with ImageShack.us[/IMG]

Sådär ser det ut för mig iaf. Det lyser igenom men inte mycket, ser bra ut oxå. Enda nackdelen är att man ser nästan inget på kvällarna.

Lukas

Välkänd medlem
21 feb 2010
454
0
16
Boden
Okej, snyggt!

Nu är det färdigt, och det blev mycket bättre än jag trodde faktiskt! :) Inga veck eller nånting, använde en hårfön för att värma lite så att det skulle bli lite lättare att jobba med.

Här kommer lite bilder!

Strukit på filmen

Sen skar jag till den och tejpade kanterna, och vips så var det färdigt. Fint resultat!

Monterat på skoter, ser bra mycket råare ut..

Mvh