Topplocks problem polaris slp pro 800

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
tjenare polaren har ett problem med sin polaris 800 pro nämligen att topplocks packningarna far ?
han bytte o-ringar flera gånger förra vintern och testade med alla möjliga.
Kan de vara så att de är för mycke komp i motorn ?
eller är toppen alt cyllarna sneda eller nått ?
cyllarna är slp 800 och toppen är en slp 800 topp med lösa förbrännings rum.
maskinen är en iq 440 som är ombygd av motorhuset i östersund 2006.
Vore tacksam för svar.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.235
1.074
113
Stora Blåsjön
Svårt att säga exakt vad det kan vara för fel. Men jag tror att det kan vara för dåligt tryck på förbränningsrummen när det är ihopskruvat.
Men eftersom det är en "pro" maskin så skulle jag iallafall mäta upp komp och durrationer på portarna, för att få en uppfattning vad som är gjort med motorn.
 

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
Grejjen är ju att maskinen har gått med 110oct och sen nu när han köpte den svarvades förbränningsrummen om till 98oct.
Kan de inte ha blivit fel i toppen ? eller alltså att de är för myke komp fortf för han som har den nu har inga schims under cyllarna bara en org packning? på min pro 600 sitter de alu schims under cyllarna av nån anledning och den kör jag på 98oct.
MVH Jocke
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.235
1.074
113
Stora Blåsjön
Börja med att mäta vilken volym du har i toppen, Boost III har skrivit mycket utförligt hur detta görs...
Är volymen ok för 98oktan så kan vinkeln på squish bandet fel då får du tryck utåt istället för inåt mot mitten av förbränningsrummet.

Beror helt på hur det har svarvats i toppen.
När jag ska modifiera eller kopiera en topp så börjar jag med en avgjutning av toppen så man kan scanna in den i datorn så man kan få alla vinklar och mått. Sen mäter jag även domen på kolven så man vet vilken vinkel som är minimum innan den blir negativ.
Att det sitter shims under på din maskin är nog bara en en del av portningen.
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Vad är kompförhållandet på den ?
Kan ju vara rentav för högt komp, ren gissning..
 

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
var och kikade på maskinen idag, kan säga att de är nå helvetes med komp i den, knappt så man orkar slita igång maskinen.
 

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
Grejjen är att vi kanske ska byta maskiner med varandra så jag kan inte mäta innan jag har hunnit byta :S
men han sa nått om att kompen låg på 10-11 med kompmätare vilket låter väldigt högt eller ?
kan även tro att de är förbränningsrummen i toppen som inte åker "hela vägen in" i toppen så dom ligger lite nedanför där dom ska vara.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.235
1.074
113
Stora Blåsjön
Att mäta kompet med en med en kompmätare är i det här fallet rätt meningslöst, det ända du fått ut är att kolvringarna/cylindrarna verkar vara i bra skick.
Säger inte så mycket om vilken kompratio motorn har. Tex du hade lika gärna kunnat fått ut typ 7 och hade då kompratiot varit ok? Hade lika gärna kunnat vara kolringarna som är helt slut då. (Då hade det kanske funkat ändå men... :) )

Men somsagt äger du inte maskinen än så är det inte så mycket du kan göra...
Men detta problem är väll ändå rätt litet, toppar till 800an finns det ju gått om, jag har en original om du behöver...