Topplockspackning (o-ring)

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Har nyligen kört hål på främre kylaren i på min CF8 2010.
En följd av detta blev en liten varmgång (några minuter) och vidare en
skjuten topplockspackning. Antar att värmen tog livet ur själva O-ringen
då materialet i denna är antas vara NBR (nitril). Det klarar inte inte högre vattentemperaturer än 100 grader. Men antar att det var friktionsvärme från kolv/kolvring/cylinder som spred sig till O-ringen och då håller det väl ihop ännu sämre.

Hur som helst, felet identifierat och o-ringens egenskaper måhända vara något annorlunda än det jag skriver. Kanske till och med att finns flera följdfel av min varmgång och håltagning. Det får tiden visa.

Jag börjar i en ända :)
Det jag verkligen är ute efter är måtten på O-ringarna i fråga, inre och yttre. Dvs innerdiameter på båda samt var och ens tjocklek. Kan inte mäta på de gamla då de dels är trasiga men också att de legat i komprimerat läge så länge att de inte är mätbara för exakt mått.

Jag vet att det finns packningssatser att köpa, typ 900 spänn. Visserligen får jag många packningar för pengarna men jag behöver bara 10% av packningarna i satsen. Tänkte få reda på måtten och sedan genom jobbet eller en ÅF för O-ringar köpa det jag behöver för att spara någon krona.

Har genom ett datablad för o-ringar och dess inbyggnadsmått kunnat lista ut ungefär hur stora de ska vara men vill ändå ha måtten av någon som vet så jag inte skruvar ihop allt och får göra om igen. Det är så tråkigt.

Julledig och vill åka så ett snabbt svar vore jättebra, om det går.

Långt inlägg för ett par stackars O-ringar..

Tack på förhand!

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
thullen : Det är så jag gjort och sedan kollat i o-ringstabell och tillhörande inbyggnadsmått.
Att jag vill veta måtten exakt beror nog på osäkerhet och för lite erfarenhet av o-ringar i sådan extrem miljö, dvs värmen.

Tror du det räcker med en ungefärliga mått?

Som i mitt fall;

Inre o-ringsspåret
Diameter 96,2mm
Spårdjup 1,85mm
Kan då en O-ring 96x2,5 fungera?

Yttre o-ringsspåret
Diameter 125,5mm
Spårdjup 1,4mm
kan då en O-ring 125x2 fungera?

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Dom måtten skulle ja testa med.
Om tjockleken på dom är i närheten av de som sitter där.
Eller köpa nya original från utlandet.
Men det blir nog en 400-500 innan dom är hemma också.

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
thullen : Då provar vi det :)

Tråden är inte "över" först jag vet de exakta måtten :p

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
std oringarna brukar alltid ligga på mått som inte finns , av den andledningen att man ska köpa org , inre oringen brukar ligga på 2.2 mm .. dom finns att köpa lösa utan att köpa ngn sats

vanWinkle

Välkänd medlem
13 feb 2011
137
2
18
Hagfors
Oringar görs på tex. Momentum för en liten peng, de har oxå olika material beroende på applikation tex. värme/media m.m Har fått gjorda till en gammal Merca för en bråkdel av Åfpriset. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med måtten :/ Lycka till!

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Jag vet att packboxar/stefatätningar tillverkas på momentum, men oringar hade jag inte en aning om att de tillverkar efter behov. Trodde det endast fanns std utbud.
Låter ju bra det här, kanske ledigheten är räddad :)
Jag ska naturligtvis prata med lokal ÅF om dessa finns hemma på hyllan först.

Tackar för all hjälp!