TOURING/ARBETSMASKIN. Bästa valet?

unisoldier

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Hej!
Kikar just nu efter en touring som man kan åka gott långa sträckor på, men som även duger att dra pulka, timmerdoning, ledsladd etc med. Kravet är att det ska vara 4-takt. Låg/hög växel är ett plus. Har kikat lite på Lynx Ranger, Skidoo Legend, Skidoo Tundra, Arctic 4stroke Touring mfl, men inte kunnat bestämma mig. Vad tycker ni? Vad är det bästa valet utan att kompromissa för mycket?
 

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Lätt RS viking Professional
Det är det bästa valet!! Hög och låg plus back, låg bränsle förbrukning, stark, stabil och en allmänt trevlig skoter!!
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Prisklass? Tycker Lynx Grand Tourer eller motsvarande ski-doo låter som en bra kandidat, då den har 50cm matta, fullängd, 1200 4-tec på ca 130hkr, hög å lågväxel... Trots detta så ser den ut som en vanlig touring, å lär därmed ha betydligt bättre komfort än en renodlad arbetsmaskin... Vettetusan om ja skulle vilja dra så tungt med en arctic, inte ens bearcaten har väl lågväxel? En 4stroke touring tror ja inte alls på om du ska dra timmer i skogen, dom bör nog hålla sej på leden...
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Ski-doo Expedition SE 1200 där har du allt har själv en och vilken maskin och vilket ösa i motorn hade en Expedition V-800 Yeti-chassiet före man det går inte och jämnföra med nya XU-chassiet och 1200 motorn. sen med nya SC-5 boggin är ett stort lyft från RCG-boggin. Lynx Grand Tourer 1200 har PPS-boggin och den går sämre i snö.
 

unisoldier

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Tänkte mig ett prisläge runt 50 papp. RS Viking och Bearcat är säkert bra maskiner men känns mer som renodlade arbetsmaskiner. Hade nog tänkt mig något lättare och smidigare maskin. Just nu lutar det lite år Lynx Ranger v800, men någon sa på ett annat forum att den inte var någon vidare dragare. Man skulle vilja kunna hänga på hyffsat tungt där bak utan att man äter upp remmen direkt. Synpunkter?
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
En bekant till mig har en Lynx ranger V-800 han är rätt nöjd det han har klagat på är vinglig när man åker 2st på den var själv sugen köpa en prata med en lapp han så å den är vinglig.
 

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Vikingen är då långt ifrån en renodlad arbetesmaskin!
Du har samma möjligheter som i pb boggin, alltså du kan ställa om för att åka ensam, med passagerare eller ställa så du får mycket skid tryck när du drar..

Läste fall det var snowmobiles egna tidning eller vad det var (alla fall en skoter relaterad tidning) och dom två skotrar som dom tyckte var bästa alt i allto skotrarna var bla en RS viking..

Nu är jag yama nörd sedan barns ben, så våran skoterklubb har ju en ''gammal viking'' en ifrån 02 kanske, och den går det åka väldiga långturer tur med både folk på och bakom skotern samtidigt som vi brukar dra släps sladden och packvälteten, men även så drar vi timmer när vi fält efter vi röjt upp lederna!!

Lynx yeti (stavning) skulle jag annars ta, Har en kompis som åker en sådan och den är härlig, dock saknas låg växel på den!! den vill gärna käk rem när den får dra tungt långt!
 

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Lynx yeti (stavning) skulle jag annars ta, Har en kompis som åker en sådan och den är härlig, dock saknas låg växel på den!! den vill gärna käk rem när den får dra tungt långt!
Vilken Lynx yeti har inte lågväxel? våran yeti 1000 från -04 har det. Och jag kan inte komma på någon yeti som inte har lågväxel, vi har heller inte haft något problem med att den äter rem.

Däremot är den svin tung. Kör du fast utanför led så får du ringa bärgare. Nej inte full så allvarligt men nästan.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
skulle satsa på en lynx yeti, specielt v1000, men då är det årsmodellerna 04-05. går massor bättre än en rs viking ospårat, och ligger bara någon meter bakom över sjön. finns inge skönare ljud i någon skoter än från rotax v-twin och driftsäker är den med.
och det där att den är tung, ja den är tung, men vikingen är ännu tyngre
 

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Med orginal skidorna skär v1000 lätt ner sig i djupsnön, man måste vara aktiv och inte bara sitta på skotern och styra. Vi köpte precis lappskidorna, men har inte monterat dem än.
 

unisoldier

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Såg idag att Yetin finns med 600SDI-motorn (åtminstone med gamla chassit). Hur matchar den v800/v1000 när det handlar om bränsleförbrukning?
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Själv hade jag en Expedition Yeti V-800 lega runt 1,4 drog nästan alltid familjen i pulka bakom skotern kompisen har en Expedition Yeti 600sdi han lega runt 2,0-2,2 men då kör han alltid själv och säkert mycket hårdare än mig.
 

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Med orginal skidorna skär v1000 lätt ner sig i djupsnön, man måste vara aktiv och inte bara sitta på skotern och styra. Vi köpte precis lappskidorna, men har inte monterat dem än.
Uppdaterar nu eftersom vi har utrustat med bredare skidor nu på lynxen, och jag måste säga att allt blev bättre, nu är det mycket lättare att snurra runt i djupsnön och jag kan inte heller säga att den tappade styrförmågan på led. Kort sagt blev det en mycket bättre skoter.
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Har en Bearcat 660 T med 50 matta, den går inte av för hackor, 130 knutar på sjö och drar allt. Men se till att inte bli fast, typ vid buskar/träd, då behövs starka armar,,,,
Aldrig fastnat i snö med den. Vanliga touringen kan du glömma.
Tar ca 1,5-2 l/mil å då får den gå hårt. Drar sladd eller träd utan lågväxel pga variator setup som den har, och ingen varm gång.