Touring till familj.

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Hej!

Min kompis är ute efter en maskin (sin första). Prislappen sätter han till 50.ooo:-. Han vill att den ska vara "pigg" när frugan och hans son är hemma. Den ska kunna köra av leden och klara sig dugligt.

Jag frågade han om det ska vara 2t eller 4t. "vad är det för skillnad" fick jag till svar.
Så summa summarum behöver vi leta på en bekymmersfri skoter som är rolig även när frugan är hemma! :hello:

Mvh

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Håller med! Köp en Yamaha viking eller Lynx 59:a, samt en Arctic zr 6/800 eller Ski-doo mxz 6/700. Då har man en driftsäker arbetshäst och en lekskoter :)

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
2 skotrar går dom nog inte med på. Snälla, gå efter vad jag skrev i första inlägget :)

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Är man nybörjare så brukar det ju bli en hel del fastkörningar antar jag. Så jag skulle nog inte tipsa om ett malmlok. :)

När frugan och sonen är med, är det tänkt han ska dra pulka då eller ska de åka tre på skotern?? I så fall är ju en touring ett måste och då blir det ju "roligt" därefter. Ska han dra pulka kan han ju välja i stort sett vad som helst med drag??

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Jag vill ju fortfarande slå ett slag för att han köper två skotrar.

Det är tråkigt att åka bak på en skoter och det är tråkigt att skjutsa någon på skoter.

Att åka tre på skotern kan han glömma eftersom det förutom att det är olagligt är rent livsfarligt.

Så ska de vara tre som åker så är alternativen två skotrar eller en skoter + pulka.

Ska man dra pulka så bör man ha en skoter avsedd för att dra med annars kommer man bara köra sönder något och då blir det ingen "rolig" skoter.

Så mitt förslag som jag tycker du bör ventilera med honom är att han köper två vanliga lekskotrar och ser till så att det är elstart på den som tanten kör och sedan smackar på en dubbeldyna på en av dem. För den budgeten bör han hitta ett par fina lynx Enduro 500 från 01-02 alternativt en Formula Deluxe åt tanten.

Men om han envisas med att bara ha 1 skoter så räkna in en pulka för 10k i budgeten så då blir det ca 40 kvar till skoter och då skulle jag nog kunna tänka mig att en Ranger 550 -07 eller nyare kan vara lämplig.

Last edited:

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Jag vill ju fortfarande slå ett slag för att han köper två skotrar.

Det är tråkigt att åka bak på en skoter och det är tråkigt att skjutsa någon på skoter.

Att åka tre på skotern kan han glömma eftersom det förutom att det är olagligt är rent livsfarligt.

Så ska de vara tre som åker så är alternativen två skotrar eller en skoter + pulka.

Ska man dra pulka så bör man ha en skoter avsedd för att dra med annars kommer man bara köra sönder något och då blir det ingen "rolig" skoter.

Så mitt förslag som jag tycker du bör ventilera med honom är att han köper två vanliga lekskotrar och ser till så att det är elstart på den som tanten kör och sedan smackar på en dubbeldyna på en av dem. För den budgeten bör han hitta ett par fina lynx Enduro 500 från 01-02 alternativt en Formula Deluxe åt tanten.

Men om han envisas med att bara ha 1 skoter så räkna in en pulka för 10k i budgeten så då blir det ca 40 kvar till skoter och då skulle jag nog kunna tänka mig att en Ranger 550 -07 eller nyare kan vara lämplig.
Beror ju på vilken skoter du köper. Knappast olaglig på en skoter med trippeldyna. :)
Har man hela familjen på skotern så kör man ju naturligtvis därefter, speciellt om man är ny skoterförare. Så är man rädd och tycker det är livsfarligt ska man nog inte skaffa skoter alls. Idioterna man möter kommer tyvärr alltid finnas där oavsett vad du har för skoter.

Och att köpa två skotrar kommer ju bli dubbla kostnaden av allt (förutom inköp), försäkring, bensin, reservdelar m.m. Plus att han verkar vara ganska klar med att han ska ha en skoter. :)

Men behöver nödvändigtvis inte har en skoter anpassad för pulkdragning (touring) bara för att man ska dra pulka. Jag vet några och man ser ju massor varje år uppe i fjällen som drar runt med pulkor efter Summitar, RMK, Nytro MTX m.m. även korta maskiner just för att pappa vill ha med sig familjen men vägrar växa upp från det roliga i skoterkörningen.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
vilken skoter som helst går att dra pulka med, jag drog en hemmabyggd pulka med min et 250, och pulkan är tung som ett as och har inga plastbelag
(normalstorlek på pulkan)

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
En Yamaha Venture RS. Går att få för 50k om du är bra på att pruta. 120 hk 4-takt, 365 cm matta (väljer du en TF så är det 384), går fint i lössnön och går att köra fort på leden samtidigt som du har touringfördelarna. En mycket stabil och tillförlitlig skoter som är mycket enklare att underhålla än en 2-takt och förbrukar mindre bensin och olja.

lynxrider

Välkänd medlem
20 okt 2010
530
1
16
Nälden
Om ni vill ha en bra allroundskoter så gå på en ski-doo summit 600 2004-2007 tyvärr så hade de enkeldyna orginal men det finns nog många med extradyna till. Flera av länsstyrelsens viltvårdare som jag talat med säger att de är jätte bra att dra med och de kör ju några mil med kälke. sen att de går bra i lössnön är ju allmänt kännt. hyfsat smalt mellan skidorna gör den smidig i skrå körning och i trång skog. ett av det bästa köpen man kan göra med de pengarna! enl mig iaf. Och vänta till i januari då är prisbilderna bättre än nu, men hittar du rätt maskin till rätt pris så tveka inte.

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Lynx Adventure 600 sdi -06 till -08. Rolig och duglig utanför leden för att vara touring samt ganska bra dämperi. Kanske han får vara beredd att ge aningen mer än 50.000 kr dock :)

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Lynx Adventure 600 sdi -06 till -08. Rolig och duglig utanför leden för att vara touring samt ganska bra dämperi. Kanske han får vara beredd att ge aningen mer än 50.000 kr dock :)
Den finns ju även med 550F-motorn. Samma fina komfort men betydligt mindre att köra med. Går dock att få tag i för 50k. En 600 SDi får man nog räkna med uppåt 70k.

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Många förslag av dem som inte skaffat familj än ser jag, warrior, summit, zr, mxz.. två skotrar.
Killen ska ju köpa sin första skoter och då är det inte drops och heelclickers han suktar efter.

Killen vill ha en driftsäker skoter, och som den nybörjare han verkar vara så tycker han nog en fläktis är pigg.

Jag har ingen stor familj. Men min FST Crusier är för liten när vi ska till fjälls och murikka, liggunderlag och pimpelgrejor ska med. Man får offra en skoter på släpet om man ska ta med pulka. RS venture är nog ett bra val men för 50' blir det nog en hyrskoter på 1000+ mil och då kan det vara slitet.

Jag skulle råda honom att köpa en enklare touringmodell så ny/så få mil som möjligt.

Det vanligaste misstaget en första gångs köpare gör är att köpa en skoter för 20'-25'.
Det brukar bara bli elände och så slutar dom med skoter.
En skoter i den prisklassen kan man köpa om man vet hur man lagar en skoter själv. I det fallet tycker jag killen gör rätt i att satsa 50'.

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Jag var fantastiskt nöjd med min Polaris 550 sport touring. Totalt problemfri, lätt och enkel. Då blir det ju lite pengar över också ;). Finns ju nyare årsmodeller men då heter de trail touring tror jag...