Trög gas vid kall motor

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Har ett problem med min skoter. gasen blir trög och det blir risk för gashäng när motorn är kall, ju kallare väder desto värre blir det. testade vid 23 minusgrader och då fick jag jäklas ett bra tag innan motorn och förgasarn var så pass varm att den inte vill hänga sig. Oftast går den "gasa loss" från hänget.

Det är ny vajer, nyligt rengjord förgasare. Kan det vara oljeblandningen i soppan som förstör? eller oljekvaliteten?

Blandar 2% olja direkt i soppan då den inte har separat oljesmörjning.
Kör på okq8´s 2taktsolja.

Det tar säkert 10 minuter innan den slutar visar minsta tendens till att vilja hänga sig på gasen.

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
byt wiren....
Vajern är sprillans ny, har kört kanske 10 mil med den.

Det sitter i förgasaren, lossar jag locket över trotteln så är det trögt redan där, tänkte först att det var tvåtaktsolja som var trögt.... får ta lös förgasaren och rengöra den igen antar jag.

summit58396

Välkänd medlem
13 jan 2010
166
1
6
piteå
man har ju en fjäder i troteln som gör att vajern far tillbaka tästa dra ut den 1cm eller 2cm jag gjorde då de

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Antingen är det som KalleT säger att det är något mekaniskt i gasarna som inte är som det ska eller så har det frysit för dej..Har du möjlighet att ställa in skotern i ett garage?
Alt ta lös gasarna och ta in dem och tina upp samt torka upp dem ordentligt.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Om det är "bra" 10 minuter efter du startat, varför inte bara vara glad? då har du en anledning att den får stå och varmköras.

Flera av mina skotrar har "kärv" gas då den stått över natten.

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Jo tänkte själv den tanken faktiskt, att den bara får stå och bli varm under tiden.

MEN! Det gnager i mig att det ska inte vara så, så då måste jag fixa det.

Dessutom är det 32 minus här, har varit för kallt för att vara ute i 2-3 dagar nu och verkar ska fortsätta, kan inte meka eller göra något alls. (Har bara kallgarage än så länge) Så jag sitter inne och klurar på precis allt som går, håller på bli tokig. Därför sitter jag och undrar saker, bollar frågor mm på olika forum, dator, skoter, atv mm. för att planera/drömma inför bättre temp.

De blev en vargavinter i år.

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Så har jag på min Polaris, trotteln fastnar när den är kall men så fort det blir varmt under huven går det fint.
Den kan man inte varmköra pga ingen fungerande fjäder i variatorn så därför ingen tomgång, alt bränd rem. Orka släpa med en pallbock varje gång skotern ska startas :notrust:

tofferacing

Välkänd medlem
15 dec 2008
297
0
16
prärien
E det på din ockelbo som gasen fryser på så beror det på att du har en mässingstrottel i förgasarn å ju kallare det blir ju mer sväller den å fryser fast,,