Trög matta/variator? (Svårrullad)

Ernir

Medlem
19 jan 2014
22
0
1
Dvärsätt
Hej!

Har införskaffat mig 2 snotricar. En aktiv blå 293, samt en SC1 med sachs 277.

Håller på att renoverar SC1:an rätt mycket nu och tycker det är lite knas med sekundären. Utan rem på så måste jag ta i med båda händerna för att få sekundären att snurra. Försöker jag snurra lite grann så går den sedan tillbaka, samma sak om jag försöker dra skotern fram eller tillbaka, den går då fram 1 decimeter för att sedan som en fjäder gå tillbaka den decimeter som jag flyttade den.

Använder jag båda händerna med kraft för att få den att gå runt ca 1 varv så går den sedan lätt ett par varv, då kan jag snurra på den utan att ta i och skotern rullar på golvet utan problem så att säga, sen tar det stopp och jag måste använda båda händerna. Typ som att något tar i efter ett tag eller fastnar.

Är det något med kedjehuset, eller något konstigt med variatorn? Kan det vara så att mattan är för spänd, alternativ för slak?

Tack på förhand.

Ernir

Medlem
19 jan 2014
22
0
1
Dvärsätt
Kan tydliggöra att det verkar som det är något motsånd i mattan eller om de är sekundären det gäller. Bromsen ligger inte i så den är utesluten.

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.183
150
63
Säfsen
Rullar mattan runt när du snurrar på sekundären varv efter varv, men går tyngre i vissa partier och nästan löper iväg av sig själv kortare bitar, så är det troligtvis för att mattan är väldigt väldigt stel av många års stillastående. Detta kommer att bli bättre när du börjat köra med den.
Men ta det lugnt i början när du kör så att mattan får röra sig ett stilla tempo.

Sedan har du så klart andra saker i drivlinan som kan gå tungt:
Variatoraxellager, drivaxellager, boggiehjulslager och vändhjulslager....

Ernir

Medlem
19 jan 2014
22
0
1
Dvärsätt
Rullar mattan runt när du snurrar på sekundären varv efter varv, men går tyngre i vissa partier och nästan löper iväg av sig själv kortare bitar, så är det troligtvis för att mattan är väldigt väldigt stel av många års stillastående. Detta kommer att bli bättre när du börjat köra med den.
Men ta det lugnt i början när du kör så att mattan får röra sig ett stilla tempo.

Sedan har du så klart andra saker i drivlinan som kan gå tungt:
Variatoraxellager, drivaxellager, boggiehjulslager och vändhjulslager....
Efter att ha kollat igenom allt idag så visade det sig att det är drivhjulen som kuggar ur, någon gång har den tidigare ägaren bytt matta och då fått fel mått, det är nu 70s och det ska vara 75 vilket gör att den hoppar över ibland. Man kan se på drivhjulet att de har försökt slipa till kuggarna vilket verkar hjälpa lite. Så det blir att plocka isär min dubbelbandare och ta boggie därifrån. Har ändå ett sc2 chassi utan motor och matta så då blir det perfekt läge att fixa iordning den med delar ifrån dubbelbandarn.