Trögt gasreglage

Boomchak

Medlem
3 jan 2010
44
0
1
Piteå
Har köpt ny skoter och hade därför tänkt donera min gamla skidoo mxz600-99 till sambon (så man slipper skjutsa).
Problemet är bara att hon är en väldigt nätt liten sak och får ont i tummen ganska fort av gasreglaget. Så min fråga är: går det att göra någonting för att få reglaget att gå lättare? Smörja? köpa nytt? Spänna om? Alla tips uppskattas!

mvh
Johannes

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Du kan korta fjädern i trottlarna, då blir gasen lättare. Kolla även så att vajern går fritt i höljet så den inte har blivit dålig.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.249
1.086
113
Stora Blåsjön
Tyvärr kommer inte lösare fjäder göra någon större skillnad. Denna modell har marknadens tyngsta trottlar. Bästa sättet är att byta förgasare från VM40 till TM38 eller TM40 men då åker man på att byta insugsgummin också. Förgasare från MXZ 500SS bör vara ganska rätt bestyckade direkt också då det är samma motor.

Men kolla först om wire och det går lätt först.

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Har sett nån plastflirp som man kan sätta på gasreglaget. Som ett U med flärpar. Verkar jäkligt bra för dom med kortare fingrar. Men jag vet inte vart jag sett dom.
Skulle vilja haft såna själv till sambon

Boomchak

Medlem
3 jan 2010
44
0
1
Piteå
Ugh.. kändes drygt att behöva byta förgasare och insugsgummin.. Vajern verkar gå obehindrat. Men vad är det för gasreglage du snackar om Kawaingo? Är det ställbart? Och vart får man tag i ett sånt isf? Repeter du kan inte fundera lite till vart du sett dom där "U-flärparna". Kommer bli en sjukt dryg vinter om jag inte fixar det här på nåt sätt annars så ska man måsta stanna varannan kilometer för att hon ska vila tummen :p

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
dom gasblocken går skit lätt till halv ungefär sen blir dom lika trög som vanligt, men det är ju bättre än inget