TRA Primär

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Tjenna! Skruvarna som man ställer topp varven med, dom har jag hett på 6'an men dom var på 2'an från början (den fanns ingen 1).

När man har den på 6'an så får vell man bättre botten vrid (eller?), men blir den men den inte lite svagare på höga varv då, eller?

Isf, vilket läge rekommenderar ni att man ska ha på (nr 2-6)?
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
JAG anser man inte ska ha den på nå annat än 3 eller 4! Gillar inte alls de andra..

Har du orginalgrejjer i skotern? Vad varvar den på 3an?

Varvar den inte 8000 så borde du byta fjädrar i din sekundär o primär... 3 är orginal ifrån fabrik!

/F
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
JAG anser man inte ska ha den på nå annat än 3 eller 4! Gillar inte alls de andra..

Har du orginalgrejjer i skotern? Vad varvar den på 3an?

Varvar den inte 8000 så borde du byta fjädrar i din sekundär o primär... 3 är orginal ifrån fabrik!

/F
Okej, ja köpte skoter'n i höstast så ja vet inte vad som är gjort åt den, men jag gissar att den är helt original, för de vara inga ungdomar som hade haft den iaf, men nog kan de vara nå gjort är den för de...

Ja har inte provar annat än 2'an på toppvarven, men ja kör aldrig så fort utom ibland när man burkar, men ja har kommit upp till ca 8200-8400rpm när ja prova (inte när jag burkat), har bara

provat lite med 6'an och ja tyckte de blev stor skillnad på låga varv, så ja tänkte att den blir svag på höga varv då...?

Men ja ska nog flytta till baka då till 4'an...?
 

släng_å_häng

Välkänd medlem
16 nov 2009
122
0
6
Umeå
du ändrar ju toppvarven med 200varv/klick med dessa bultar och en gissning är att fjädern är mattad, men känns även skumt att det ska ha blivit från i höstas....
går den till rätt toppvarv så ska den vara på det läget, är du i fjällen och tappar varv kan du ju klicka upp nått snäpp tills det blir bra...
men plocka upp variatorn och rengör och kolla så allt ser bra ut, klick 3-4 är ju bäst eftersom du då kan justera åt båda håll..
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
du ändrar ju toppvarven med 200varv/klick med dessa bultar och en gissning är att fjädern är mattad, men känns även skumt att det ska ha blivit från i höstas....
går den till rätt toppvarv så ska den vara på det läget, är du i fjällen och tappar varv kan du ju klicka upp nått snäpp tills det blir bra...
men plocka upp variatorn och rengör och kolla så allt ser bra ut, klick 3-4 är ju bäst eftersom du då kan justera åt båda håll..
Ja men då ska ja prova med ja har för topp varv på 6'ans läge, och om ja har för lågt topp varv så ska jag byta fjäder i primären?

Vilket läge har "högst topp varv"?

Vad ska man ha för topp varv (8400rpm?)????
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Igår ändrade jag till 4'ans läge, så ja ska ut och prova när ja får tillbaka dämparna...

Så då borde ja få toppvarven på ca 8300rpm...?
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Kör på det läge som fabriken rekommenderar.
Om du åker till fjälls och tappar effekt, öka ett eller några snäpp så att motorn orkar med.
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Kör på det läge som fabriken rekommenderar.
Om du åker till fjälls och tappar effekt, öka ett eller några snäpp så att motorn orkar med.
Okej, men visst är de 3'an som fabriken rekommenderar?

Men ja tror ändå ja ska ha den på 4'an för ja vill ha den lite "rappare" på lägre varv...
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
om du vill ha den rappare osv så ställer du inte de på klickern (marginellt kanske). utan ska då byta ramper eller till en fjäder med hårdare starttryck i variatorn så den snabbare når toppvarv. sen ska man helst inte ha högre än 4 på klickerjusteringen för då börjar man tappa remtryck och kan börja slira på remmen.

men om den varvar 8400 nu och den lämnar maxeffekt vid 7500 som en skrev så ligger du långt undermaxeffekt, vikta på mer eller mjukare fjädrar.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
1. Om din motor levererar max effekt så vill du under alla omständigheter att motorn ska arbeta på just detta varvtal, klicka ner till 2:an 3:an säger jag efter det jag läst.

2. Läge 1 finns inte? Du har således 5-kantsskruvar? Det vill jag gärna se en bild på :)
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Nu idag har va varit ut och kört med 4'ans clicker/läge på variatorn, och som jag tycker så blev den lite svagare och sämre gassvar...?

Och sen så varvar den inte nå mer, ja tycker att den varvar aningen mindre, men inte mycke... och då var de mindre snö där ja prova... :S
 
R

RevMan

Eftersom din skoter är såpass gammal så kanske det är dags att byta lite slitdelar i variatorerna. Fjädrarna kanske inte heller har samma styrka som när dom var ny för 10-12 år sedan.
Vad varvar den på läge 3?