TRA variator äldre model

Teelbe

Medlem
4 okt 2011
22
0
1
Norrland
Hej, har lite frågor kring min TRA variator på en rave 670 -94

Först och främst så har jag skrivit om att min skoter inte ville växla som den skulle och känns som den inte vill växla ur efter gassläpp (kärvar).
så inslags varvet på den är kring 5500rpm men på senare tid mellan 7-8 tusen och man får ändå gunga iväg den.

och efter detta så när man släpper gasen så vill den döö eller går extremt tungt att gasa, ( som att den driver på max utväxling typ).

jag har nu tagit ur variatorn och skruvat isär den, med förhoppningar på att det skulle synas startgroppar på ramperna eller att glidklackarna var slut, men inget verkar konstigt eller nött.

så här är några frågor jag hade

1. Hur mycket ska rullarna och armarna till rullarna gå att röra, mina armar glappar kanske 1-1,5mm i sidled och rullarna lika mycket.

2. Hur kollar man om bussningen i fjäderkåpan är dålig/ finns det fler eller bara den att kolla.

3. Invändigt i variatorn så är det väldigt skitigt, nästan 1mm avlagring. kan detta orsaka att variatorn kärvar? ska väl göras rent med 5-56 eller smörjfett?

4. Jag har en till variator som följde med skotern då jag köpte den och såg då att den har någon slags vibrationsplatta längst ut och den som sitter på nu inte har någon- vad gör detta för skillnad med variatorn? skulle tippa på att variatorn som sitter på nu väger kring 1,2kg och den med platta väger nog kring 2kg+

5. Hur skiljer sig ramperna på en TRA , då den som jag använder har ganska stukad backe på sig och den som jag fick med (orginal?) har en väldigt mjuk slutning.

tacksam för svar!