tra variator fråga.

Leffee

Välkänd medlem
25 okt 2006
406
0
16
Sävar
jag var och ändrade på "skruvarna" som justerar varvtalet på primären, den stod på 3an och jag ändrade till 5an.
den varvade 8000 innan och efter varvade den 8000 också och enligt instruktionsboken så ska den öka 2-400 varv mellan varje steg.
men jag upplevde den som rappare, kan det stämma?

svartakatten

Välkänd medlem
27 sept 2004
257
1
18
Luleå
De stämmer, rpm ska öka med högre siffra. Det är inte bara toppvarvet som ändras,även hur variatorn växlar över hela registret. Din maskin kanske upplevs som rappare men har garanterat sämre acc än tidigare.Testa dra ikapp med en kompis så du har något att jämföra med mellan justeringarna så får du se. Ställ ramperna på så låg siffra som motorn orkar med.

Leffee

Välkänd medlem
25 okt 2006
406
0
16
Sävar
du som verkar ha lite koll.
har du nån aning om varför den inte ökade i toppvarvet då? ändrade ju ändå 2 st och ja tyck ju den borde iaf varvat 8100-8200. men den varva exakt 8 som tidigare.
skumt tycker jag. men bättre tycker jag iaf att den gick.
kändes rappare, var lättare upp på rullen!

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Leffee, om du skjussar någon så kommer du se att varvtalet stiger till de förväntade.. Motorn får inte tillräckligt med belastning för att öka varvet med bara dig på när du har clicker 5 inställd.. och 400? de låter väl mkt? är du säker? jag är "säker" på att varje steg förändrar 200rpm.

Lägre clicker = Motorn trycker på hårdare, långsammare varvökning
Högre clicker = Motorn trycker på mindre hårt, snabbare motor respons

Jag har just nu clicker 6, för att få upp varvet.. har inte inhandlat ställbara vikter än. Min motor ska ligga på ca 8500 på mäteren (som visar fel ca 200+ som skidoo mätarna ofta gör). Om du viktar om så ökar du varvtalet med ca 100rpm för varje 1gr du tar bort och allså sänker varvtalet för varje 1gr du lägger till.

Lite OT men:
Anvisningarna för min motor är att lasta vikterna till ca 24gr ist för orginal 16gr och använda PL/PL fjädern och clicker 2. Just nu så har jag provat lite olika men kört nu ett tag med en GR/WH och clicker 6 för att få upp varvet, men här kommer ett problem, för mig som för dig ökar inte varvet tillräckligt när jag kör sj. När jag skjutsar damen min i pudersnö, PANGG! 8500 utan problem, när jag kör sj 78-7900 ligger jag på då..

hoppas du blev lite klokare på min erfarenhet..

Last edited: