TRA Variator - sekundär - nerdrevning >> Bilder

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
1. När jag skulle öppna & ge variatorn en översyn samt en rengöring märkte jag att det saknades något? Ingen aning vad det är? Men ni ser iallafall på bilden.
Vad heter de små delar som saknas samt vart kan jag hitta nya? Duells. Skoterdelen / stenmarks har ju absolut inga renoveringssatser till TRA.

2. Sen så är rullarna (?) slut. Dom jag har fingret på. Iallafall glappade någon oerhört mycket jämfört med dom andra. Vart kan jag hitta nya såna? likaså där finns ju inga renoveringssatser på duells m.m..

3. Min Sekundär variator glappar i färdriktning vilket den säker inte ska göra.
Glappt på säkert 10-15mm. Grymt irriterande då det smäller till lite lugnt då man ska iväg. Någon som haft samma problem & vet vad orsaken är?

4. Bjuder på en dålig bild här på kedjesträckaren. Iallafall så är den nästan helt inskruvad som ni ser på bilden. I och med jag har tänkt dreva ner den så måste ju kedjan spännas om. Vilket knappt går då den nästan är helt inskruvad. Alltså är en kapning av kedjan ett måste?

Samma sak här så hittar jag inte drevet jag söker. 13w ska jag ju ha, men det enda dreven som finns på duells är ju till skidoo summit 670 etc.. INGEN nyare modell. Passar dom dreven till min också?

5.
Min låsring till sekundär variatorn har spruckit, men den sitter fortfarande fast som den gör så jag vågar inte ta lös den innan jag har en ny. Men det är ju ingen vanlig låsring, utan en större grövre en. Ja ni vet säkert hur den ser ut. Någon aning om vars man skulle kunna hitta en liknande?

Blev rätt mycket, men tackar stort till er som tar er tiden att läsa och svara.

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
35
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
1 & 2: Kolla med återförsäljare.
3: Låter som att lagret är slut vid axeln.
4: Tror du måste skaffa ny kedja om det inte finns mycket kvar på spänningsskruven.
5: Kolla med ÅF.
När jag har problem med delar till skotern så går jag till ÅF och kollar på sprängskisser för att reda ut det hela. Tycker att du ska gå dit, dom borde veta vad det är för delar som behövs.

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
1 & 2: Kolla med återförsäljare.
3: Låter som att lagret är slut vid axeln.
4: Tror du måste skaffa ny kedja om det inte finns mycket kvar på spänningsskruven.
5: Kolla med ÅF.
När jag har problem med delar till skotern så går jag till ÅF och kollar på sprängskisser för att reda ut det hela. Tycker att du ska gå dit, dom borde veta vad det är för delar som behövs.

Kolla med återförsäljaren tar jag inte alls som ett svar. Men tack ändå!
Här hos den lilla återförsäljaren som vi har är dom ju som dom är..
Skulle ta veckor & dar innan jag fick rätt del om vi skulle kolla på sprängsskisserna & beställa därefter tyvärr.

Men alltså om lagret vore slut, skulle inte det glappa höger vänster upp och ner? Den glappar inte något sådant. Utan glappaget är när du snurrar variatorn höger & vänster. Kan snurras ca 1-1.5cm åt vardera håll.

Och kedjan kan väl kapas ordentligt gjort istället för att köpa en ny?

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
35
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Har du kollat på Rinab.nu om det finns där?
Det ska glappa när du snurrar den fram och tillbaka men smälla ska det inte göra. Men det låter som att den glappar lite väl mycket. På min enduro ska det glappa ca 0,5-1 cm. Det ställer man in genom att spänna kedjan.
Vet inte om det går att kapa kedjan? men det är ju inte som en cykelkedja utan flera brickor. men om det går så funkar det ju också.

Last edited:

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
Du behöver inte skaffa ny kedja, är bara onödigt och dyrt. Kapa den istället.

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Har du kollat på Rinab.nu om det finns där?
Det ska glappa när du snurrar den fram och tillbaka men smälla ska det inte göra. Men det låter som att den glappar lite väl mycket. På min enduro ska det glappa ca 0,5-1 cm. Det ställer man in genom att spänna kedjan.
Vet inte om det går att kapa kedjan? men det är ju inte som en cykelkedja utan flera brickor. men om det går så funkar det ju också.

På riban fanns det ju iallafall lite delar.
Men inget riktigt jag var i behov av..
När jag klickade mig in på TRA reservdelar fanns ju "rulle" 430kr styckvis. Är det dom jag behöver nya?

Jodå visst går kedjan att kapa.

Last edited:

jojje_76

Välkänd medlem
27 okt 2007
110
0
6
luleå
varför inte bytra kedja kan ju vara värt pengarna om den är helt slut, för hur kul är det om den går av??? dyrt

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
varför inte bytra kedja kan ju vara värt pengarna om den är helt slut, för hur kul är det om den går av??? dyrt
Helt slut behöver den vara. I skicket i att bedöma när jag kikade såg allt helt okej ut. Man vet ju aldrig vad förra ägarna har gjort med kedjen/köp för kedja etc.. Iallafall tar jag nog konsekvenserna & behåller den jag har.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
1. Är balanseringsvikter, ska inte sitta på alla ställen.
2. är det ute i själva rullarna det glappar? I sidled brukar det vara glapp original. Men är själva armen glapp får man byta dom små bussningarna...
3. Om du menar att du kan vrida sekundären 10-15 fram och tillbaka är det glappet i kedjan du känner, lät lite mycket...
4. Kortare kedja ett måste, om du kapar din befintliga eller köper en kortare är upp till dig... 13w dreven som heter 83-704-XX passar även till nyare skidoo...
5. Låsringen vet jag tyvärr inte...

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
1. Är balanseringsvikter, ska inte sitta på alla ställen.
2. är det ute i själva rullarna det glappar? I sidled brukar det vara glapp original. Men är själva armen glapp får man byta dom små bussningarna...
3. Om du menar att du kan vrida sekundären 10-15 fram och tillbaka är det glappet i kedjan du känner, lät lite mycket...
4. Kortare kedja ett måste, om du kapar din befintliga eller köper en kortare är upp till dig... 13w dreven som heter 83-704-XX passar även till nyare skidoo...
5. Låsringen vet jag tyvärr inte...
1. Så jag borde låta det vara som det är just nu? Inga problem med prestandan, går utmärkt.

2. Jo, eller ja en utav de 3 glappar som bara den. Ute i själva rullen. Du har inget ca pris på dessa ny? Så jag vet att jag är på rätt spår. Alla tre själv armar glappar lite grann, men de är ytterst lite & alla glappar lika lite så jag tror inte jag bryr mig om de än så länge.

3. Glappaget i sekundären fixat.

Tackar så mycket för informationen. Hjälpte mycket.

Last edited:

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
1. Ja låt det vara, sätt bara i korset rätt i yttre skivan, det finns små markeringar som ska matcha varandra...
2. Har ingen aning om pris tyvärr...

Kul att man kan hjälpa till...

rave_643

Medlem
17 feb 2010
12
0
1
töre
1. När jag skulle öppna & ge variatorn en översyn samt en rengöring märkte jag att det saknades något? Ingen aning vad det är? Men ni ser iallafall på bilden.
Vad heter de små delar som saknas samt vart kan jag hitta nya? Duells. Skoterdelen / stenmarks har ju absolut inga renoveringssatser till TRA.

2. Sen så är rullarna (?) slut. Dom jag har fingret på. Iallafall glappade någon oerhört mycket jämfört med dom andra. Vart kan jag hitta nya såna? likaså där finns ju inga renoveringssatser på duells m.m..

3. Min Sekundär variator glappar i färdriktning vilket den säker inte ska göra.
Glappt på säkert 10-15mm. Grymt irriterande då det smäller till lite lugnt då man ska iväg. Någon som haft samma problem & vet vad orsaken är?

4. Bjuder på en dålig bild här på kedjesträckaren. Iallafall så är den nästan helt inskruvad som ni ser på bilden. I och med jag har tänkt dreva ner den så måste ju kedjan spännas om. Vilket knappt går då den nästan är helt inskruvad. Alltså är en kapning av kedjan ett måste?

Samma sak här så hittar jag inte drevet jag söker. 13w ska jag ju ha, men det enda dreven som finns på duells är ju till skidoo summit 670 etc.. INGEN nyare modell. Passar dom dreven till min också?

5.
Min låsring till sekundär variatorn har spruckit, men den sitter fortfarande fast som den gör så jag vågar inte ta lös den innan jag har en ny. Men det är ju ingen vanlig låsring, utan en större grövre en. Ja ni vet säkert hur den ser ut. Någon aning om vars man skulle kunna hitta en liknande?

Blev rätt mycket, men tackar stort till er som tar er tiden att läsa och svara.

jo bussningarna ska vara lite glappa för det är dom på min.jo om dom glappar på splains så måste du nog byta axel? och den kostar nog mellan100-1500kr.jo det bror ju också på vart du bor.för hugo jackobsson har dom i kalix