Tra variator "skrammel"

Sundell

Medlem
5 dec 2011
10
0
1
Hallå!

Efter en kort tur med skotern, Lynx enduro 600 -05 började det låta väldigt från primären. Lät ingenting innan.
Låter ingenting på tomgång men så fort man gasar minsta lilla kommer oljudet. Låter ganska högt också, inget man missar.
Ingen skillnad på gången, går perfekt.

Glidklackarna är nya.
Armarna kärvar inte.
Rengjord.
Inget glapp mot axeln, inga slitna splines eller liknande.
Fastdragen med rätt moment.

Någon som har en idé vart det höga klingandet kan komma ifrån?
Lyckas inte hitta orsaken.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Ett klingande ljud kan också vara midja på remmen. Är ju enkelt att byta rem å kolla om det försvinner
 

Sundell

Medlem
5 dec 2011
10
0
1
Har varit i garaget halva dagen i letandet efter ljudet.

Kommit fram till att ljudet kommer från axeln. Precis där den kommer ut, bakom inre primärskivan.
Låter även lite när man snurrar på den för hand, om man rycker lite fram och tillbaka.

Kan även känna av kulorna i något lager när man snurrar axeln sakta för hand.

Är det lagerna som är påväg åt skogen?

Är enda utvägen att plocka ur motorn, riva och kolla? Verkligen inte sugen på det så här mitt i vintern..
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Hehe grattis till turen i oturen!

Kan med stor sannolikhet säga att de yttre lagret på veven är trasigt.. mest troligt har fettet tagit slut och lagerbanan i plast i lagret har smält så kulorna kan snurra lite hur dem vill...

Bara ut med motorn och byta lager o fetta om veven, de fixar du på en helg!

Kör för guds skull INTE, då kommer stakarna ut genom blocket :)
 

Sundell

Medlem
5 dec 2011
10
0
1
Verkar som enda utvägen är att plocka ur motorn!
Verkar ju som att något/några lager på veven har gått, då man känner kulornas rörelse.

Något speciellt jag ska tänka på när jag tar ur den, hur gör man det enklast?
Aldrig skruvat SDI, alla kablar får en att bli orolig sen när motorn ska tillbaka. Är ju van förgasare!

Måste ändå haft tur, kört 3mil med detta. I tron om att det va variatorn.
 

Sundell

Medlem
5 dec 2011
10
0
1
Har tagit ur motorn nu och hittade vad som verkar orsaka oljudet.

Efter att ha tagit av svänghjulet försvann "kulorna" när man snurrade sakta på vevaxeln. Verkar vara magneternas friktion man kände av? För nu snurrar vevaxeln utan känningar.
Sen upptäckte vi glapp i vänstra kolven, nål lagret där verkar ha gått åt skogen. Glapp på 1-2mm. Vilket orsakar väldigt högt stål mot stål ljud.


SÅ nu blir det honing och nya grejer i toppen. Men vad är det som gäller på skoter?
1-2 kolvringar?
Märke på nya kolvar?

Tacksam för tips!