Hej igen! ny tråd, nya frågor. =D
Till att börja med hoppas jag att ni alla fick en fin nyårsafton.
Sen till min undran.
Det gäller min AC ext 530 mc från 91.
I en tidigare tråd så kom jag fram till att min skoter kuggade över i transmissionen, nu har jag spänt och provkört, jag skruvade först in spännbulten vad jag kunde för hand, men då låste sig hela transmissionen.
Så jag lossade på den tills transmissionen inte var låst, och ut en provsväng.
Först lät det som om kedjan skrapade mot något vid motorbroms, så jag slackade och körde om vartannat tills skrapljudet försvann, men då smäller det tills, som ett enstaka överkugg vid kraftigt gaspådrag, gärna vid gupp, där mattan tvärtappar fästet och sen återfår det.
Så nu har jag tagit loss transmissionskåpan, dreven ser hela och fina ut, kedjan likaså, men den har otrolig mycket slack, den slackar hur hårt jag än spänner den, tills kedjan tar i en mindre kugg mitt i transmissionen och låser sig. och det är även där emot som det skrapar vid motorbroms.
Är kedjan för lång? eller är kedjesträckaren felmonterad? Det är kedjesträckare med metallhjul, och allt ser fint och fräscht ut. någon som vet hur det ska se ut eller kanske tom har bild? eller kan berätta hur jag löser problemet?
//Dennis
Till att börja med hoppas jag att ni alla fick en fin nyårsafton.
Sen till min undran.
Det gäller min AC ext 530 mc från 91.
I en tidigare tråd så kom jag fram till att min skoter kuggade över i transmissionen, nu har jag spänt och provkört, jag skruvade först in spännbulten vad jag kunde för hand, men då låste sig hela transmissionen.
Så jag lossade på den tills transmissionen inte var låst, och ut en provsväng.
Först lät det som om kedjan skrapade mot något vid motorbroms, så jag slackade och körde om vartannat tills skrapljudet försvann, men då smäller det tills, som ett enstaka överkugg vid kraftigt gaspådrag, gärna vid gupp, där mattan tvärtappar fästet och sen återfår det.
Så nu har jag tagit loss transmissionskåpan, dreven ser hela och fina ut, kedjan likaså, men den har otrolig mycket slack, den slackar hur hårt jag än spänner den, tills kedjan tar i en mindre kugg mitt i transmissionen och låser sig. och det är även där emot som det skrapar vid motorbroms.
Är kedjan för lång? eller är kedjesträckaren felmonterad? Det är kedjesträckare med metallhjul, och allt ser fint och fräscht ut. någon som vet hur det ska se ut eller kanske tom har bild? eller kan berätta hur jag löser problemet?
//Dennis