Trapper 500 (info önskas om den)

esspeji

Välkänd medlem
27 dec 2007
242
0
16
Luleå, Sweden, Sweden
Jag behöver information och tips "bra att veta" om Skidoo Trapper 500 från mitten av 80-talet. Står i begrepp att skaffa en sådan, men vet inte mycket om dem, och hittar inte någon speciell info på nätet heller. :hmmmm:
Så ni som haft en sån, eller har annat bra att veta om den kan väl skriva i den här tråden.
Tack på förhand!
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Min far Köpte en sådan (-87 gle) på det tidiga 90-talet och den har jag lärt mig köra skoter på.. :D

Otroligt hållbar skoter vad gäller allting! Styrning och fjädringskomfort var ju av naturliga skäl ingenting att hurra för dock..

Det sitter ju en vanlig rotax 503 i dem och den gick billigt och bra.

Fack både under förar och passagerardynan är inte dumt att ha heller, ryms både yxa och reservdelar.. :)

Den har en helt annan känsla i variatorn än Lynx 5900 som är den hårdaste konkurrenten, jag kännde aldrig något behov av att lägga i ettan för att det gick tungt.
Den slirade aldrig rem!

Lycka till!
 

esspeji

Välkänd medlem
27 dec 2007
242
0
16
Luleå, Sweden, Sweden
Tack så mycket för ditt svar! Det var precis såna saker jag funderade litegrann över, hållbarhet, pålitlighet osv. Komforten är det inte så noga med för min del... (mest tänkt som arbets/gårds-skoter).
Återigen Tack för svaret!
 

ArcticFun

Aktiv medlem
23 dec 2007
70
0
6
Lappland
Den är grym i lössnö. Mattan börjar nästan under huvkanten fram, nästan som Larven. :) Den går nog att köra utan skidor.
Tyvärr blir skidtrycket nästan "noll" så den är "spännande" efter led och det behövs en fotbollsplan när du skall vända om du har en kälke.
Den har varmluftsutblås bakom rutan där man kan värma händerna eller tina/avimma glasögonen.
//
 

esspeji

Välkänd medlem
27 dec 2007
242
0
16
Luleå, Sweden, Sweden
Tackar för ditt svar!
Just lössnöegenskaperna är ngt som jag värdesätter mycket högt :)
lite trist med svängradie som en finlandsfärja, men man kan nog inte få allt, ytterst begränsad budget för detta lilla projekt, tyvärr.
Perfekt med luftutblåset också =D
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Svärfar har en 86:a. Vi körde hem stockar från skogen förra helgen.
Fördelar:
- tar sig fram, mot alla odds.
- bra förvaring under dynan.
- lättstartad, lätt att dra igång.
- nästan inga grejor under huven, lättskruvat.
- driftsäker.
- inte så värst tung.

Mindre bra:
- inte så bra markfrigång. Börjar det slira med timmerdoningen bakpå, så sitter man snabbt fast på underredet.
- mattan kunde gärna få ha lite högre kammar, men den funkar ju så...

Totalt sett: bra!
 

esspeji

Välkänd medlem
27 dec 2007
242
0
16
Luleå, Sweden, Sweden
Tackar även för ditt svar!
Så svängradien utan kälke är okej, det låter bra, för i mitt fall blir det nog mest utan kälke. Bra också att den inte är så himla tung, det hade jag befarat att den skulle vara, så det var positivt.
Och lättskruvat/inga onödiga finesser, det gillas!!
Det verkar på det stora hela som att detta kan vara en perfekt maskin för mina behov, slantar, och önskemål.
 

skoterräven

Välkänd medlem
4 feb 2007
646
0
16
västernorrland
från 1988 till 1990 har den en 447:a (90 2 förg)
och den motorn drar mycket mindre bensin än 503:an
från 89 har den framvagn PSSE
försök få tag i en 90:a det är den bästa både prestanda och komfortmässsigt
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
från 1988 till 1990 har den en 447:a (90 2 förg)
och den motorn drar mycket mindre bensin än 503:an
från 89 har den framvagn PSSE
försök få tag i en 90:a det är den bästa både prestanda och komfortmässsigt

"mycket mindre bensin", det tillåter jag mig att tvivla på...
 

mats_96

Välkänd medlem
8 feb 2007
116
0
6
Kiruna
Jag hade en Nordik 500 -89 i många år med 447:a, den tog ca 2-3 l/mil vid puderkörning vilket inte är farligt för den maskintypen. Framkomligheten var något i hästväg och växellådan funkade bättre än på någon helt ny maskin, det var som att växla en bil. Ledegenskaperna var som tidigare sagts lite farliga, det hände att jag studsade av leden o in i skogen ibland, men det gjorde ju inget med den maskinen!
Den är extremt ful och har dålig komfort men är den perfekta skogsskotern som tar sig fram överallt och håller för mycket hårda törnar i skogen. Min gick ca 95 km/h som bäst och det var en spännande fart på Nordiken.
Den är otroligt lättkörd i lössnö och upplevs faktiskt som riktigt smidig när man lärt sig köra den.