Trasig C&A MTX skida, laga?

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Tog med skotern från fjällen för att ge den lite service i veckan, men på vägen till garaget jg fått låna så lyckades jag köra in i nå plåtskrot under snön så jag flög som en vante och sedan ser jag att nått har skurit hål på skidan.

Nån som har nått tips på hur man kan laga den? Smälta med gas o prova plasta ihop det?

Tacksam för hjälp.

Attachments

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Plastsvetsmunstycke, sånt man lägger golv med?

Antar att man ska ha rätt mkt värme så de smälter ihop ordentligt.

Tänkte annars prova med en en gasbrännare för att löda ihop koppar rör.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Värmepistolen är att föredra, det blir lite långsammare och mera kontrollerad uppvärmning med den om du är ovan. Men ta det försiktigt så funkar det fint med gasbrännare också.
Innan du börjar:
Skrapa/tvätta bort ALL smutsig plast från området, annars värmer du fast smutsen i plasten-och det blir ju extra viktigt när det är vit plast. Var även noga med att inte lågan sotar det minsta-annars kan du få sot i plasten.
Använd ngt platt och slätt att jobba med-kniv, spackelspade eller liknande, för att forma plasten med.

...och igen-se till att verktygen är rena! ;)

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
Plast svetsa. man ska en varmluftspistol som man kan ställa temperaturen på. sen är det pra om man har rätt plast stänger när man plast svetsar.

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Om det går så tar man smala remsor från nåt annat ställe där det inte syns eller gör nåt.
Som man smälter dit. Men om det finns en mattläggare i bekantskapskretsen så är det att rekomendera att låna hans varmluftsgrejer. dock ej plast som måste vara samma sort

Mk1

Välkänd medlem
8 nov 2009
304
0
16
Luleå
Svetsa plast, kan du göra med en lödkolv. Jag har lagat många stötfångare med en helt vanlig lödkolv. Man klarar sig utan golvläggarens mumbojumbo varmluftblås...

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Okej tack för hjälpen, ska göra ett seriöst försök imorgon, & går inte de blir jag skitsur o köper ett par till.
Man ska fan inte köra där de inte är nog med snö.

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Okej tack för hjälpen, ska göra ett seriöst försök imorgon, & går inte de blir jag skitsur o köper ett par till.
Man ska fan inte köra där de inte är nog med snö.
Precis sån man lägger golv med, du kan använda den flärp som hänger utanför skidan som "matnings-tråd".

Blir helt klart bäst resultat med en sådan, vist funkar säkert en lödkolv också men det blir garanterat inte lika snyggt eller hållbart. Blir garanterat för hög värme så du smälter bort plasten på ytan innan du nått de som är inne i skidan. På en stötfångare kan jag tänka mig att det funkar bättre då det är typ 4ggr tunnare plast.

Får du inte till det så släng iväg ett PM så köper jag skidorna utav dig.