Trasig luftburk F7

Einbach

Välkänd medlem
7 feb 2008
174
0
6
Luleå
Gjorde det brilljanta och körde in i en sten ihelgen med min F7, vilket gjorde att skotern gick som skit på låga varv, upptäckte senare att luftburken hade gått sönder. Det är ju som delad i två delar och det är locket som har lossnat från den undre delen.

Det jag undrar är om det är den som gör att att skotern går så dåligt på låga varv eller om det kan ha hänt något annat också.

Ser att luftbruken har suttit ihop med nå klister eller silikon innan den gick sönder och tänkte sätta ihop den igen under veckan med silikon då borde den ju bli som ny igen?

Andra tips är mer än välkommna?

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
se till så inte lufttemps givaren har pajjat , jag har sett lägre effekt utan burk än med när vi bromsat så om burken är i 2 delar kan den säkert gå sämre , du kan smälta ihop den med lödkolv å sen silocona

Einbach

Välkänd medlem
7 feb 2008
174
0
6
Luleå
Hur vet jag om lufttemps givaren har pajjat, det är den lilla "dioden" som sitter inne i luftbruken va?

Smälta ihop, det räcker alltså inte med att bara silikona!?

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
de kanske räcker med silicon , se bara till att få de rent , är ju ofta oljigt innen i burken ,
ja d är den , om du inte har några felkoder så fungerar den nog ...

Einbach

Välkänd medlem
7 feb 2008
174
0
6
Luleå
Pratade med min Arctic handlare idag och han tipsade om Sikaflex, så jag kör nog på det!

Men tack för all hjälp.

Odysse, medan jag har dig på tråden. Jag har testat plocka bort klackarna för testa om den skulle gå upp mer på rullen. Tar boggien mycket stryk av att klackarna är borta?

Einbach

Välkänd medlem
7 feb 2008
174
0
6
Luleå
Alltså boggien tar mindre stryk om man tar bort klackarna? Varför sitter dom där från första början då?

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Dom gör så att saxen inte far för långt bak. Den blir skit äcklig att köra på led utan klackarna, du får oftast såna där "res" med hela mattan i marken men skidorna typ 40-50cm upp i luften.

Tror du sliter mycket mer på dämparna och på balata remmarna om du tar bort klackarna.

Scorpio_Racing

Välkänd medlem
29 jan 2006
772
0
16
40
Östersund
Dom gör så att saxen inte far för långt bak. Den blir skit äcklig att köra på led utan klackarna, du får oftast såna där "res" med hela mattan i marken men skidorna typ 40-50cm upp i luften.

Tror du sliter mycket mer på dämparna och på balata remmarna om du tar bort klackarna.

så blir de väl om man släpper remmarna?

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Blir typ samma effekt som att släppa på remmarna bara det att om du tar bort klackarna så sliter det mer på remmarna.

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Jag kör utan klackar på alla maskiner för att jag gillar det , har hört att skenorna tar mindre stryk om dom är borta , alla f7or borde ha snoprons förstärkning på skenorna ...

Einbach

Välkänd medlem
7 feb 2008
174
0
6
Luleå
Jag limma ihop och täta luftburken med Sikaflex ikväll och undrar bara hur länge den ska ligga och torka innan man kan sätta in den i skotern igen?