Trasigt lager!

zrt800

Medlem
30 nov 2009
44
0
1
Tjo !
Idag skulle ja fixa min hastighetsmätare som lagt av och rev ner huset wiren sitter i och upptäcker att lagret där är totalt väck ba rasa ut kulor ...
nu till frågan är detta rätt lager -->> http://shop.textalk.se/se/article.php?id=7997&art=1396656
lite okänd med "pto-sidan" ?
Vänster drivaxellager skulle ju jag säga .
och måste ja riva ner boggin och axel eller går de o få ut/dit lagret ändå ?

Tack på förhand!
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Boggien kan du låta sitta kvar men drivaxeln måste ner.
Det var fruktansvärt dyrt på den sidan du länkade till. Ett SKF-lager på Momentum är billigare.
 

Börje Lundin

Medlem
16 feb 2008
8
0
1
Bytte lager i helgen på grabbens ZR 600a 00a.. Och på den var det lättast att plocka ner boggien sen lägga maskin på sidan för att ta ur drev/kedja för att sen enkelt torka ur all olja, blir ganska söligt om man bara lossar locket då maskin står som vanligt, sen hissar du upp bakdelen så mycket du vågar, ju högre desto bättre arb/ställning.. Ang lagren på bild så ser dom rätt ut, och du har likadant lager på drevsidan men där använder du inte kläm/låshylsan utan där sitter stora drevet diktan emot lagerflänsen och en annan viktig sak är att dom där lagren är i tum och ej mm och det gäller även insexan som låser klämhylsan (lätt å dra rund med fel insexa) se sen till att lagret på hastighets sidan löper lätt på axeln så drivaxeln kan glida i lagret (glöm ej klämhylsa och vänd den rätt=) när du drar åt drevet i kedjehuset (givetvis har du redan dragit ihop lagerhållarna/hastighetshuset) så det sista du gör innan du monterar boggin är att vrida/knacka fast klämhylsan och dra åt insexan, då får du inga spänningar i lagren = lång livslängd =) 2st lager + 1lit olja s:a 465spänn på motorexpo Ösd och operationen tog ca 4tim med lite runt omkring service.. Lycka till.. Ps passa på å byt tätning/oring på drevsidan (orings dia 3mm x inv, ca 50/51mm)
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Bytte lager i helgen på grabbens ZR 600a 00a.. Och på den var det lättast att plocka ner boggien sen lägga maskin på sidan för att ta ur drev/kedja för att sen enkelt torka ur all olja, blir ganska söligt om man bara lossar locket då maskin står som vanligt
Hittade du inte oljepluggen? Jag kan se en hel rad anledningar till att inte ha skotern liggande på sidan i garaget. Men det är jag det :)