Trimma Yamaha STX 340 -77?

yamaha_92

Aktiv medlem
14 okt 2008
80
0
6
Hej. Jag har en Yamaha STX 340 från -77. Den går mycket bra för att vara så gammal, men jag skulle villja gärna vässa upp den lite. Jag vet inte vad man ska göra eller vilket trimm jag ska ha? Orginal så är det 35 hk. Skotern är fin och bra. Drar inte så mycket soppa . typ liter milen och jag kör lungt, tror jag. Just nu så har jag höjt den bak. Det roliga med den, det är att det är rullgas på den, är det orginal? Mycket könt :) Jag maxade den och den gick 100 men jag vill att den ska gå fortare och accelera bra. Hur ska jag göra? Plana toppen? Ger det mycket?

Kan jag ha en grov slang som sitter på förgasarens insughål. Slangen går upp över huven. När man kör så blåser det luft in i förgasarens hål och in i motorn.
Tror ni det fungerar? Det är typ som en turbo utan turbin. Ju fottare man kör dessto mera luft åker ner i slangen och till förgararen. Fungerar det? Blir det bättre om man planar toppen om man har "turbon" som jag beskrev nyss?, eller sprängs motorn?

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
35
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Sv: Yamaha STX 340 -77

Tror inte den motorn pallar för så mycket trim. En liten fläktkyld motor är ju inte så bra att trimma. Det är lätt hänt att den blir överhettad i stället. Då är det ju bättre att byta till större motor, typ rotax 503, 550. Eller liknande motorer. Sen vet jag inte hur drivlinan klarar sig med så mycket mer effekt, men det ser man ju sen :)

Det där med slangen ska du nog inte försöka dig på. Då är det lätt hänt att den drar in snö och annat skit= Motor ras.

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm

rullgas är inte orginal, finns ju lite fusktrim för den lilla plånboken, tex att dubba mattan, billigt..sen kan du ju dreva om den, antingen för acc eller för toppfart, ..dreva för acc och dubba,,,sen kan du ju koja lite med variatorfjädern, köper du en så som är hård så blir ju inslagsvarvet högre och då kommer dne skotta iväg bra..fjädrarna kostar inte mer än 200-250:-..

Johan

yamaha_92

Aktiv medlem
14 okt 2008
80
0
6

men om man ha bara effektsystem då och kanske lite små trimm som att plana toppen och sportluft filter?

Kan man bygga eget sportsystem. Jag vill inte kasta så mycket pengar på skotern. Det jag vill ha är att den ska vara lite vassare på gasen.

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur

Se till att förgasaren är RÄTT bestyckad! Kolla även igenom variatorerna så att dom är i bra skick, byt vikter, rullar.... ;)

yamaha_92

Aktiv medlem
14 okt 2008
80
0
6

Se till att förgasaren är RÄTT bestyckad! Kolla även igenom variatorerna så att dom är i bra skick, byt vikter, rullar.... ;)
Öhh. Skotern är jätte fräsh och går klockrent, men skulle gärna vilja ha extra power under huven:evil:

Den har inte gått så mycket typ max 200 mil och variatorn är ny på den och rem. den har 7.5 bar (eller kg)i varje cylider eller var den mindre? Kom inte ihåg? Fick den av min morbror. Han köpte den och sen körde han lite med den sen stälde han av den i 20 år.

Det är roligt att ni gillar gammla skotrar. Jag tycker att yamaha Stx 340 är den bra skoter för den drar inte så mycket soppa och den är lätt att köra och väger lite. Bara aluminium utom skiderna men dom ska jag köra plastskider till.

Men är det värt att trimme skotern lite, eller? Vad tycker ni. Det går bra och startar i alla väder och när jag vill.

Yaman

Välkänd medlem
7 okt 2006
128
0
6

Köp en ny om du vill ha pulver.....fattar itne vittsen att trimma gammalt skit

Flåt

yamaha_92

Aktiv medlem
14 okt 2008
80
0
6

Köp en ny om du vill ha pulver.....fattar itne vittsen att trimma gammalt skit

Flåt
såå.....det är inte värt att trimma en gammal skoter, eller? Det är bara köra som den är? Värt eller ovärt? Tänkte, den går ju bra och startar lätt. Kanske bäst inte rör en fungerande motor?

yamaha_92

Aktiv medlem
14 okt 2008
80
0
6

Men kan man bygga eget effektsytem? Den har ju ett typ av effektsystem men det är orginal. Hur mycket kostar ett effektsystem? Är det värt att bygga eget? Svårt eller? Tänkte plana toppen och ha bättre effeltsystem och ett sportluft filter. Orginal filter är bara öppet ( nästan). Jag är sugen på att göra den ettrigare.

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36

Låt den vara orginal och sälj den sen köper du nån med lite mer pulver.

yamaha_92

Aktiv medlem
14 okt 2008
80
0
6

Låt den vara orginal och sälj den sen köper du nån med lite mer pulver.
Joo. det är ju bra idé. men tänk en liten skoter som stx 340 som går som fan :rock:

Typ som den här http://www.youtube.com/watch?v=OWKrOob86bk&feature=related Fast det är srx. Srx är vattenkyld, men det skiljer inte så mycket från dom förutom att srx har lite mera hk under huven. Men om man skulle kunna få min lilla skoter att gå som den hära som jag länkade:rock:

yamaha_92

Aktiv medlem
14 okt 2008
80
0
6

Men jag hade tänkt få skotern piggare om man planar toppen och har effektsystem och ett bättre sportluftfilter. Men kan man bygga/köpa eget effektsystem för mitt är gammal och omodernt. Hur fungerar ett effektsystem? Jag vill ta reda på all spillenergi. 35 hk kan man omvandla till 60 hk utan attt den ska dra mera soppa.

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå

Det finns en bok som heter "2-stroke performance" vad jag vet står det mesta i den, effekt system för 2-t är väldigt knepiga då dom bygger på en hel del uträkningar.

skulle tippa på att det är lättare att lyfta in en annan motor, desutom är det större changs att den skär vid effekt ökning av så små motorer. brännsle förbrukningen lär inte öka märkvärt i fall du byter upp dig några kubik ;) tveksam att du kan få ut 60 hk ur den där...

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
61
kiruna

Stoppa in en sån motor då ;)
Problemet är bara att hitta en sån beggad, typ lika vanliga som 4-benta höns... en vanlig 454 rotax är nog lättare att hitta!? frågan är väl bara ifall det är värt pengarna? :hmmmm2:

yamaha_92

Aktiv medlem
14 okt 2008
80
0
6
motorn är mellan 35-60 hk beroende på varvtal. Men jag kan länka upp några bilder på skoter och motorn

yamaha_92

Aktiv medlem
14 okt 2008
80
0
6