Triple Touring 600 -00

Retepnosslo

Ny medlem
24 jan 2012
2
0
1
Hej,
Har problem med växeln. Går endast att få i backen och även den har hoppat ut någon gång. Framåt har den hoppat ut en gång tidigare och nu går det inte att få in växeln för att köra framåt längre. Skotern har gått 610 mil.

Någon som vet vad detta kan bero på och hur man fixar detta?
Tacksam för snabbt svar!

/Peter
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Hej. Det finns ingen återvändo det är bara att ta isär och kolla.
Det är inte jätte enkelt en del skruvar sitter lite trångt till. Samt att det kan vara lite kladdigt och klurigt om man inte är med på hur växelgafeln går.

Här är inklistrat två inlägg jag själv skrivt i två andra sammanhang men dom är väl ganska tillämpliga även nu.

/ Johan

Nja. I princip alla fel som inte är helras, behöver belastning för att märkas.
Ex. drar man runt på mattan ska man ha p-broms åtdragen.

Inringad i bilden nr41. Mothållet för kedjan vid mellan axeldrevet 21.
Denna hade pulveriserats helt pga lagerhaveri. Allt fungerade bra tills att man skulle backa och det gick lite tungt. Då kuggade kedjan över på mellan axeln.

Pinnarna nr4 som sitter i nr 2. Dessa ska vara släta och cylindriska. Lite slitage ut på toppen må vara men några mm in ska dom vara bra. kolla även hålen i drevet nr12.
Om du skruvar dit allt på drivaxeln nr9 till nr 17. Då ska drevet 12 tryckas ganska distingt mot drev nr2. Jag har fått byta nr 16 för att det var för dåligt tyck. Piggarna nr 4 tryckte då isär drev 12 från 2 och växeln hoppade ur. Växelreglaget gick även det väldigt lätt. Det tog lång tid att hitta detta problem. Allt såg rätt ut när man inte belastade ordentligt.

Kolla om du pressar ut nr12 som vid backväxel att det kan gå ut och hamna i bra ingrepp med nr 23.

Kan vara värt att kolla att splines i axeltapp nr11 inte är ordentligt skadade eller motsvande del på drivaxel. Dom ska passa perfekt.

Vet dom som haft problem med växelgafeln nr 34 och nr 29. Men det är ju relativt enkelt att kolla att dom sitter ihop.

Bilderna var främst någon av dessa delar som du tycke så misstänkta ut.
Glöm inte att använda loctite !!! På muttrar till alla axlar och tapen nr 17.


http://i52.tinypic.com/2z848d5.jpg
Att kolla i backväxel.

Ta bort allt och kolla var alla shims och brickor sitter. Skriv ut sprängskiss och kryssa av.
- Kolla att gängen är hel på drivaxel och muttern (Retainer, Shaft Extension).
- Kolla alla lager och lagerhållare.
- Kolla att axelförlängningen ("extension driveshaft") och drivaxel passar bra och inga splines är skadade på någon av delarna.
- Kolla att nedre backdrevet och kedjedrevet fastnar ihop bra. Att de fjädrande pinnarna går ut fullt och lätt och passar bra mot backdrevet. Finns skador på pinnarnas toppar eller hålen i backdreven är ett täcken på att dom kan ha hoppat ur eller att växling gjorts lite oförsiktigt. (fel påverkar framväxel specillt vid hög last)
- Montera ihop allt som ska sitta på drivaxeln. Strunta i kedjan. När det är gjort prova att kolla hur väl fjädern på denna axel trycker ihop backväxeldrevet mot kedjedrevet. Dessa ska vara så hårt möjligt pressade mot varandra. Du ska inte kunna få isär dom med bara händerna ta du något och försiktigt bänder lite ska det givetvis gå få isär. Dessa drev är ihopkopplade vid drift framåt men ej bakåt.
Sätt dit mellan axel och övre drev.
-Kolla linjering av drev med kedja.
-Kolla linjering av mellan drev och botten drev för backväxel de som inte går i kedjan. Man behöver forcera ut nedre drevet till backläget eller ta bort fjädern.
-Kolla slitage på kedjan. Vet inget jätte bra sätt men kolla hur den lägger sig i kuggen om du lägger den ett helt varv det går på stora drevet. Ska ta emot på alla kugg. I just ditt fall med problem och osäkern när den är bytt senast så skulle jag köpa en ny kedja.
-Montera allt utom locket.
-Spänn kedjan kolla så inte kedjespännaren nått sitt slut.
-Kolla att kedjemothållet (Bracket, Chain Backing) är hel och inte tillåter att kedjan kan hoppa ur mellandrevet till backväxeln. (fel påverkar endast back)
Montera ihop allt.
- Kolla att länkaget är tämligen obelastat i framläget. Den ska varken dra eller trycka på gaffeln in i huset. Justera länkage vid behov.
- Prova att växla. Vrid runt på sek variator och prova att växla.