Trippmätaren räknar på tomgång

Hapibn

Ny medlem
25 feb 2017
4
0
1
Hej

Äger en RMK dragon 800 -08 och den har börjat räkna mil på tomgången.

Har testat rengöra koppen med givaren som sitter på drivaxeln, men fick inget resultat, men när jag drog isär kabeln som går upp till styrboxen så slutade den räkna mil på tomgången.

Den räknar relativt snabbt, ungefär 5km på 1 minut så milen drar iväg, 300 för att vara exakt.

Har någon varit med om detta problem och kan ha en lösning? Min tanke var att givaren som sitter på axeln är trasig men den var väldigt dyr så vill gärna veta lite mer först. Tacksam för svar!

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Någon form av kapacitiv koppling, överledning, jordproblem etc i elsystemet så att störningar från t ex lys/laddspole eller tändsystem "läcker över" till hastighetsgivarkretsen?
Kolla att inga kablar som har med tändsystemet att göra ligger nära givarkabeln. Kolla att alla jordförbindningar mellan motor, chassi, ev eldelar som är isolerat monterade på plastdelar eller med gummibussningar mm är i ordning. Leta efter fukt och ärg i kontaktdon. Koppla bort ev eftermonterade elprylar - t ex LED eller xenonljus.
Prova om trippmätaren beter sig olika t ex beroende på om du har hel- eller halvljus tänt, om du har handtagsvärmen på eller inte, om du håller på bromsen eller inte.

Hapibn

Ny medlem
25 feb 2017
4
0
1
Tackar för svaren, min tanke var också att givaren är trasig, för direkt den kopplas ur så upphör problemet, blir att testa att köpa en ny och se om problemet löser sig. Annars får jag leta vidare och kolla några av sakerna som Torbjorn tipsade om.