Trottelhöjd vid full gas Mikuni TM40

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Hur ska trottelhöjden vara vid full gas när det gäller dessa flatslide förgasare?

På vissa hänger trotteln ner cirka 1-2 mm när man tar bort luftburken och tittar. På andra ligger trotteln jäms med och i andra fall kan trotteln vara justerad högre upp.

Jag har fått för mig att det kan bli onödig turbulens om trotteln är för högt/lågt justerad vilket skulle kunna bidra till effektförlust. Vad är rätt?

Bifogad bild visar när den främre delen av trotteln med avfasningen hänger "ner" cirka 1-2 mm vid full gas. Bilden är alltså tagen från luftburkssidan.

Last edited:

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Lånade bilderna från tråden jag länkade till i föregående inlägg . Lägger upp dom här.

Bild 2

Bild 3

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Om trotteln är så högt justerad som bild 2. Dvs att den "bakre" sidan av trotteln är i jämn höjd så känns det för hög enligt mig.

Var det inte detta utrymme man fick bort på förgasaren Mikuni VM (runda trottlar) genom att sätta dit ufo-brickor? På så sett fick man bort turbulens och fick ett bättre flöde vilket gav upp till 1-2 hästkrafter per 100cc.

Last edited:

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Bild 3 visar när den främre delen med avfasningen ligger i jämnhöjd. Dvs den delen av trotteln som är mot luftburken.

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Ingen som vet hur en Mikuni TM40 förgasare ska vara justerad? Dessa sitter ju bland annat på nyare rotax motorer så de är ju inte direkt ovanliga.

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Lyfter tråden.

Någon ny som har erfarenhet kring detta eller vet vad som är rätt?

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Allt som hänger ner i insuget är ju i vägen och bildar ogynsama luftströmar , så är inte trotteln uppe fult vid full gas , ja då ger den inte fullt luftflöde och onte max effekt heller .

Kan ju liknas med en vattenkran , skruvar du igen den lite så minskar vattenflödet , lika dant i en förgasare om något stänger igen luftvägen .

Så upp med trotteln så den inte hänger ner något vid full gas ..