Trottelnål?

macon

Välkänd medlem
22 okt 2009
264
0
16
Sandviken
Hej, min skoter går väldigt orent och jag har provat skruvat ut luftskruven=mer luft(mindre bensin)? Då gick den bättre men fortfarande inte rent. Tänkte nu ändra trottelnålen så den får mindre soppa. Ska den höjas eller sänkas om jag vill ha mindre soppa?:)
 

ThinhO

Välkänd medlem
15 sept 2009
264
0
16
Umeå
Pröva dig fram, enda vägen till ett bra resultat.
Lågfartsmunstycket är= När du kör sakta , Nålen är= Mellanregistret , och Huvudmunstycket är= Hög/fullrulle.

Sen ska detta tunas in med luften osv.
Vars går orent?
 

macon

Välkänd medlem
22 okt 2009
264
0
16
Sandviken
Pröva dig fram, enda vägen till ett bra resultat.
Lågfartsmunstycket är= När du kör sakta , Nålen är= Mellanregistret , och Huvudmunstycket är= Hög/fullrulle.

Sen ska detta tunas in med luften osv.
Vars går orent?
Okej, men jag hittar inget lågfartsmunstycke.. När jag tar bort flottörhuset så fins där flottörenarna och ett munstycke.
Den går inge bra och går inte att köra fullt. Jag ahr byt bensin och tömt pumpen mm, för den hade stått i 2 år. Den går bättre men fortfarande inte bra. Den liksom "kvävs" när man gasar på. Å den bludrar när man kör på halvgas. Tidigare innan jag ändra luftskruven lite så gick det att köra fullt lite men efter att den kommit upp i höga varv så dog den lixom.
 

Aragorn

Välkänd medlem
29 dec 2009
113
0
16
Piteå
Jag hade själv problem för 6-7 år sedan med min vmax 600. Drog kopiöst med bensin åt tändstift och gick som en potta. Gick ner på både hög och lågfartsmunstycke sänkte nålarna ett steg men det som gjorde susen var att byta "spridarna" som huvudmunstycket sitter i och nålen går upp och ned i. Har visst en tolerans på tusendelar. Yamahamekanikern som hjälpte mig var förvånad nu måste jag ta hem spridare för det här återkommer säkert för andra sa han. Efter det så är jag ootroligt noga med att dränera ur förgasarna vid varje säsongsslut. Har ej haft några problem sedan dess.