trycksättning av förgasare, turbo

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Hej. Har klurat lite på trycksättningen av förgasarna, dynamisktrycksättning funkade inte alls för min del. Då blåstes det bara in tokmycket soppa och skotern gick inte alls nå bra. nu kör jag med statisktrycksättning och det funkar bra. Nu till min fundering, om man skulle köra både dynamisk och statisk trycksättning till ett "vaccumblock" och sen ifrån det till förgasarna.. nån som har någon teori eller erfarenhet av detta?
 

Tom Engman

Välkänd medlem
12 apr 2007
163
0
16
Umeå
Att ha en del av trycksättningen statisk och sen ett par procent av det registret dynamiskt låter ju helt klart genomförbart, frågan är hur man skulle konstruera "blocket"? Känns som att det kan komma att krävas ventiler för att man ska få en jämn kurva i alla lägen. Tryck + tryck är ju inte alltid lika med sluttryck. Eller missförstår jag din idé helt?
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Att ha en del av trycksättningen statisk och sen ett par procent av det registret dynamiskt låter ju helt klart genomförbart, frågan är hur man skulle konstruera "blocket"? Känns som att det kan komma att krävas ventiler för att man ska få en jämn kurva i alla lägen. Tryck + tryck är ju inte alltid lika med sluttryck. Eller missförstår jag din idé helt?
Nä du har nog helt rätt, allting är ju lite beroende på hur "blocket" ser ut, vart man släpper in tryck och vart man tar ut det.. Men en ventil på den dynamiska ingången är nog ett måste skulle jag tro.
 

Tom Engman

Välkänd medlem
12 apr 2007
163
0
16
Umeå
Men en backventil på båda ingångar så är iofs problemet ur världen. Tycker definitivt att du ska testa hur som helst, idén är ju helt rätt.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Men en backventil på båda ingångar så är iofs problemet ur världen. Tycker definitivt att du ska testa hur som helst, idén är ju helt rätt.
Nja, med backventiler på båda ingångarna så blir det som att köra med enbart pitotrör.. Och det fungerade inge vidare, då blåser det in tokmycket soppa och skotern surar som fan. Men jag tror att jag kommit på hur man gör en bra lösning. ska göra ett block med två ingångar, en i vardera ände. Pitottryck in i den ena och plenumtryck i den andra. Sen två stycken utgångar i mitten till förgasarna. Då kan pitottrycket blåsa rakt igenom blocket och ut i plenumet. Sen blir det en ventil på plenumslangen så man kan strypa hur mycket man släpper ut i plenumet och på så vis justera styrkan till förgasarna. Trycket är ju desamma i bägge slangarna förutom att man utnyttjar flödet med ett pitotrör.